Betjentenes formand: Én klage, er en klage for meget

Formand for Politiforbundet beklager politiets sprogbrug, men mener, det er enkeltstående sager.

- Jeg skal på ingen måde forsvare de eksempler, der bringes frem i årsberetning fra Politiklagemyndigheden. Det må bare ikke ske, siger formanden for Politiforbundet, Claus Oxfeldt. (Foto: © Sophia Juliane Lydolph, Scanpix)

- Det hører ingen steder hjemme. Det her kan man ikke sige til et menneske, der har akut brug for politiets hjælp.

Sådan siger formanden for Politiforbundet, Claus Oxfeldt om eksemplerne på kritisable håndteringer af opkald, som Den Uafhængige Politiklagemyndighed skriver om i dets årsberetning for 2016.

Men ifølge Claus Oxfeldt taler politiet som udgangspunkt pænt til borgerne.

- Man søger ind hos politiet for at kunne hjælpe borgere i nød, og derfor er det her nogle enkeltstående tilfælde, siger han og forklarer, at der nogle gange kan være personer, der bare ringer ind for at genere.

- De vil kunne tale i timevis om ingenting, og det gør, at den politimand ikke har mulighed for at hjælpe andre borgere.

Grimme eksempler rammer os alle

- Ja ja, men så sender vi en ligvogn

Sådan svarede en betjent, da en kvinde sagde "Hvis jeg er slået ihjel lige om lidt, så husker de jo godt det her opkald, ikke?"

Hun ringede til alarmcentralen, fordi hendes eks-kæreste forsøgte at skaffe sig adgang til hendes bolig. Hun frygtede for sit liv.

Kvinden sagde flere gange, at der var en psykisk syg mand på vej ind i huset. Hertil svarede polititjenestemanden: "Det lyder som om, du også er blevet smittet, unge dame."

Politiklagemyndigheden fandt, at polititjenestemanden havde optrådt meget kritisabelt.

Claus Oxfeldt peger på, at det er den enkelte politibetjents ansvar at tale pænt. Hos Politiforbundet selv følger man løbende op og taler om etik og moral.

Men ifølge Claus Oxfeldt skal mere konkrete initiativer igangsættes af Rigspolitiet, og Politiforbundet er klar til at bakke op. Han mener, at Rigspolitiets ledelse har et ansvar for, at borgere, der kontakter alarmcentralen, bliver mødt af et høfligt og professionelt personale.

- En klage, hvor klageren får ret, er en klage for meget. Det rammer os alle sammen, når der er nogle grimme eksempler, hvor borgeren desværre har ret i sin klage, siger formanden.