Betjents svar til nødstedt mand: Vi må håbe, du bliver fundet inden vinter

Politiet skal tale pænere til borgere, der ringer og beder om hjælp, indskærper Politiklagemyndigheden efter en række grimme sager.

En række opkald fra nødstedte borgere til politiet er ikke blevet håndteret, som de skulle, pointerer Politiklagemyndigheden. (Foto: © NILS MEILVANG, Scanpix)

Da en mand med Parkinsons syge sidste år væltede på cykel og ringede til 112 for at få hjælp, fik han formentlig ikke det svar, som han forventede.

- Det er jo ikke taxakørsel, vi laver her...Nej, så kan jeg sgu ikke hjælpe dig...Så kan vi håbe, du bliver fundet inden vinter måske, lød svaret fra den polititjenestemand, der tog telefonen.

Det er blot en af de sager, som Politiklagemyndigheden (Den Uafhængige Politiklagemyndighed, DUP) fremhæver i den netop udgivede årsberetning, der retter fokus mod politiets håndtering af alarmopkaldssager.

Og der har altså været så mange uheldige sager, at Politiklagerådet, der hører under DUP, råber vagt i gevær.

- Det er således magtpåliggende for Politiklagerådet, at det sikres, at alarmopkald via 112, men også opkald via 114, behandles effektivt, med indføling og forståelse for den situation, borgeren står i, skriver rådsformand Elisabeth Mejnertz i årsberetningen.

Men den praksis er ifølge klagerådets gennemgang af de indkomne sager ikke altid blevet efterlevet i 2016.

- Derfor har Politiklagerådet i disse sager besluttet, at Den Uafhængige Politiklagemyndighed skulle afgøre sagerne med at udtale kritik, konstaterer Elisabeth Mejnertz.

- Det lyder som om, du også er blevet smittet

Et andet eksempel på et alarmopkald, der ikke blev håndteret efter forskrifterne er opkaldet fra en kvinde, der frygtede for sit liv, da hendes ekskæreste var ved at bryde ind hos hende. Svaret fra betjenten i telefonen lød:

- Ja ja, men så sender vi en ligvogn, ikk?

Den nødstedte borger sagde flere gange, at der var tale om en psykisk syg mand, hvortil betjenten svarede:

- Det lyder som om, du også er blevet smittet, unge dame.

I dette tilfælde fandt Politiklagemyndigheden, at betjenten havde optrådt meget kritisabelt.

Af årsberetningen fremgår det, at "Rigspolitiet i disciplinære afgørelser om alarmopkald har anført, at en væsentlig del af en polititjenestemands kompetencer er at kunne håndtere borgere, som er i en vanskelig situation, hensigtsmæssigt".

Flere af de opkald, som modtageren har fået kritik for, drejer sig om, at polititjenestemanden har lagt ansvaret for at håndtere situationen over på borgeren, for eksempel ved at afkræve en præcis adresse på ulykkesstedet.

I 2016 registrerede Politiklagemyndigheden 1.545 sager. En tredjedel af dem drejede sig om klager over politipersonalets adfærd.