Antallet af klager over ubehøvlede betjente er faldet

Betjentene får på puklen for at opføre sig skidt over for borgerne, men er umiddelbart blevet bedre.

Måske er betjentene rent faktisk blevet bedre til at behandle borgerne ordentligt. (Foto: © Peter Clausen, Scanpix)

Landets betjente bliver i en årsberetning fra Politiklagemyndigheden kritiseret for at opføre sig skidt over nødstedte borgere, der ringer efter hjælp på 112.

I selvsamme årsberetning kan man dog læse, at betjentene angiveligt er blevet bedre til at behandle borgerne ordentligt.

- Hvis man ser på antallet af de adfærdsanklager, der er kommet ind, så er det faldet siden 2012, siger Charlotte Storgaard, der er kontorchef i Den Uafhængige Politiklagemyndighed (DUP), kaldet Politiklagemyndigheden.

Antallet af de såkaldte 'adfærdsklager', som klager over 112-besvarelser hører under, er faldet fra 726 i 2012 til 508 sidste år.

- Det ændrer jo ikke på, at det er vores opgave at behandle de klager, der kommer ind og vurdere, om der er grund til at rette kritik. I nogle af sagerne er der ingen grund til at rette en kritik, og i nogle af sagerne er der, siger Charlotte Storgaard.

Sprogbrug og anden ukorrekt adfærd

Hun mener ikke nødvendigvis, at faldet i antallet af adfærdsklager er ensbetydende med, at der rent faktisk har været mindre at klage over.

- En af årsagerne til, at der var flere klager i 2012, kan være, at DUP blev etableret i 2012, og at der var meget omtale af, at der kom en ny instans, hvor man har mulighed for at klage over politiet, siger hun.

For at finde klagerne over svar på 112-opkald skal man kigge på de to klagetyper, der hedder 'Sprogbrug' og 'Anden ukorrekt adfærd'. Det giver 312 klager i alt, hvor af langt fra alle er klager over betjente, der ikke har behandlet opkald til alarmcentralen godt nok.

- Det kan også være klager over betjente på gaden, understreger Charlotte Storgaard.

Politiklagemyndigheden har ingen præcis opgørelse over, hvor mange af klagerne der kommer på grund af besvarelser på 112-opkald.

Knipler og peberspray

En anden stor del af de klager om politiets adfærd, som Politiklagemyndigheden modtager, drejer sig om magtanvendelse, hvilke måske klinger af knippelsuppe.

Og det kan det også godt være.

- Det kan være en situation, hvor en borger er blevet anholdt og har klaget over, at anholdelsen har været for voldsom. Der kan have været brugt peberspray eller knipler, siger Charlotte Storgaard.

Ifølge Politiklagemyndighedens årsberetning fra 2016 har der i 24 adfærdsklager været grund til at kategorisere polititjenestemandens opførsel som 'kritisabel' eller 'meget kritisabel'.