Claus Jensen, Claus Beck-Jensen, Das Beckwerk. Kontroversiel kunstner har mange navne, og for tiden er det Madame Nielsen. Kunstneren har begravet sig selv, levet som hjemløs, og i 2018 satte forestillingen Black Madonna ild til debatten. Stykket hed i første omgang White Nigger/Black Madonna, og der indgår både såkaldt 'blackfacing' og folkemord med sorte som gerningsmænd i forestillingen. Var det en overlagt provokation? Vidste Madame Nielsen, hvad hun udløste, da hun malede sig sort i hovedet? Det, og meget andet, spørger Klaus Rothstein om i denne episode af De Kontroversielle, som også handler om, hvad den kontroversielle kunstner bidrager med i den store samfundssamtale, og om det er et mål i sig selv at træde over stregen som kunstner? Ja, skal den pæne Klaus Rothstein måske selv blive bedre til at træde over stregen?
Vært: Klaus Rothstein.
Indhold
- TitelTid
De kontroversielle
Der er noget fascinerende ved mennesker, der vækker anstød og bringer andre folks pis i kog. Det er nemlig de omstridte debattører, kunstnere, forskere osv. der bringer ild og ilt til debatten. Igennem 35 har Klaus Rothstein ofte deltaget i den offentlige debat, og mens han selv har opført sig pænt (det meste af tiden, i hvert fald), har han med interesse fulgt de kompromisløst kontroversielle. Nu møder han fem mennesker, der på hver deres måde har hældt benzin på bålet og fået offentligheden op i det røde felt: Marianne Stidsen, Ditlev Tamm, Madame Nielsen, Kåre Bluitgen og Jim Lyngvild. Hvad bidrager den kontroversielle person med i den store samfundssamtale? Hvordan oplever den kontroversielle selv sin position og funktion? Er det et mål i sig selv at træde over stregen? Hvad er den personlige omkostning? Og hvad kan den pæne Klaus Rothstein lære af de kontroversielle gæster?
Vært: Klaus Rothstein