Maskinbyggeren Martin smadrer rekorder på racerbanen i Tyskland: 'Vi har været urørlige'

28-årige Martin Andersen er ny mester i den førende tyske serie for standardvogne, ADAC TCR Germany.

Dansk motorsport blomstrer i øjeblikket. I weekenden blev 28-årige Martin Andersen ny mester i den førende tyske serie for standardvogne, ADAC TCR Germany. (Foto: © Niklas Majgaard/Boxengasse.dk)

Der er nok ikke mange, der bygger bagerimaskiner til daglig og samtidig slår rekorder på racerbanen i Tyskland.

Men der er én i Viborg, der kan sætte kryds ved begge ting.

28-årige Martin Andersen er ny mester i den tyske klasse for standardvogne, ADAC TCR Germany, og det blev han ganske overbevisende.

Han smadrede al modstand og endte på podiet i samtlige af sæsonens 14 løb.

- Det har været en perfekt sæson for os. Vi har været urørlige siden sommerferien, siger Martin Andersen.

Viborgenseren er den første nogensinde, der er endt på podiet i alle løb i den tyske serie, og han er også den, der har skrabet flest point sammen på en sæson.

Martin Andersen bygger til daglig bagerimaskiner som industritekniker i Viborg. (Foto: © Niklas Majgaard/Boxengasse.dk)

Fra maskinbygger til racerkører

For Martin Andersen har motorsport altid været en stor del af tilværelsen. Guldvinderen har sammen med sin far haft sit eget hold i Danmark, indtil han blev kontaktet af et større hold i Tyskland Team Engtsler.

- Det var mega stort. Det er nogle, man har set i tv, og som er relativt store inden for motorsport, så det var fedt at komme herned og møde en masse fede mennesker, siger danskeren.

Martin Andersen var meget glad for at tage et skridt op ad karrierestigen og have fået chancen i Tyskland.

- Da jeg kørte herhjemme, var det uden de store budgetter. Nu kan jeg teste mig selv og bilen meget mere, og det er nøglen til succes i motorsport. Jeg har fået en masse kilometer i kroppen, og det er første gang, at jeg har haft mulighed for det, siger viborggenseren.

Martin Andersen er ikke blot tysk mester - han er også den, der har samlet flest point sammen på en sæson. (Foto: © Niklas Majgaard/Boxengasse.dk)

Udover at dominere på racerbanerne i Tyskland er Martin Andersen industritekniker og bygger bagerimaskiner for at få det hele til at løbe rundt.

Heldigvis har han en chef, der også er vild med motorsport, for det er pludselig en lidt længere tur, når man skal køre sydpå.

- Jeg kan få alle de fridage, jeg har lyst til, og det er nok flere end alle de andre, siger han.

Og fridagene har været stærkt medvirkende til at gøre danskeren så meget bedre end konkurrenterne i denne sæson i Tyskland. Al hans fritid bruger han nemlig på at forberede sig sammen med sit hold, og tyskerne tror på ham.

- De vidste, hvad der skulle til for at gøre mig bedre, og min formkurve har løftet sig helt vildt det seneste år. Det er også derfor, at jeg har været så suveræn, siger midtjyden.

Selvom danskeren har vundet et stort løb i en stor motorsportsnation, tørster han efter mere.

- Hvis alt flasker sig, håber jeg at rykke op i den europæiske serie næste år med det samme hold.

Han drømmer også om, at fuldtidsstillingen som maskinbygger snart kan byttes ud med en titel som professionel racerkører.

- Det er jo den ultimative drengedrøm. Målet er at leve af det, og så må vi tage den derfra, siger Martin Andersen.

Danskeren ligger netop nu nummer 14 på verdensranglisten i standardvognsserien.

Selvom Martin Andersens udvikling buldrer derudaf, plejer talenterne i motorsport at slå igennem tidligere. Det fortæller Bo Baltzer Nielsen, elitechef hos Dansk Automobil Sports Union. De har nemlig haft succes med at hjælpe talenterne allerede som 15-16-årige. (Foto: © Niklas Majgaard/Boxengasse.dk)

Dansk motorsport blomstrer

Sidste år så vi herrelandsholdet i fodbold give nationen en folkefest, da de spillede sig i semifinalen til EM. I sommer var det cykelrytteren Jonas Vingegaard, der fik danskerne op at flyve.

Men i dansk motorsport er det også gyldne år.

- Der vælter jo store, flotte danske resultater ind hver weekend efterhånden, siger Bo Baltzer Nielsen, elitechef hos Dansk Automobil Sports Union, Dasu.

Og selvom Formel 1 er langt større, er det stadig en stor præstation at sætte rekorder og blive mester i den førende tyske serie.

- Det, Martin har vundet, rangerer højt, for det er jo et nationalt tysk mesterskab, men det er selvfølgelig ikke at sammenligne et VM eller et EM.

- Men det er altid en stor præstation, når en dansker tager til Tyskland og slår dem på hjemmebane.

Martin Andersens udvikling har eksploderet i de to år, han har været i Tyskland. Normalt plejer racerkørere dog at slå igennem lidt tidligere.

- Han er en rigtig dygtig kører, men han er også 28 år og har en del erfaring.

- Med den rigtige opbakning kan han nå sit mål om at blive professionel racerkører, men han skal til at skynde sig, for han er oppe i årerne, siger Bo Baltzer Nielsen.

Generelt er elitechefen begejstret for, hvad der sker i dansk motorsport i øjeblikket, og det tror han, der er en helt særlig grund til.

- Danskerne har fået et godt ry rundt omkring. Når de får chancen, så griber de den, siger han.

Martin Andersen er ikke den eneste, der har leveret en god præstation på den danske motorsportsscene på det seneste. Malthe Jakobsen leverede et 'motorsportsmirakel.'