Konflikten mellem Spillerforeningen og DBU er endelig afblæst.
Det sker efter, de to parter lørdag indgik en aftale for herrelandsholdet i fodbold, som skal løbe over de næste seks år.
Som noget helt nyt har DBU og landsholdet aftalt, at fem millioner af spillernes bonus fra slutrunder skal gå til projekter med børnefodbold.
Aftalen falder på et tidspunkt, hvor landsholdets image er i bund blandt danskerne. Det siger Kenneth Cortsen, som forsker i sportsøkonomi og -branding på University College Nordjylland.
Derfor bider han også særligt mærke i aftalepunktet om, at fem millioner af spillernes slutrundebonus skal gå til den lokale børnefodbold.
- Styrken ved en god historie er jo, at folk kan relatere til den, og man må sige, at når man går ud og støtter børn og børnefodbold i det her tilfælde, er det noget, folk kan lide. Rigtig mange børn i det ganske land spiller fodbold - hvad enten det er drenge eller piger, siger han.
Kenneth Cortsen erindrer ikke, at et sådan støttetiltag tidligere er skrevet ind i en aftale. Han bemærker, at DBU på den måde sikrer, at pengene bliver i fodboldkredse.
- Det her er en refleksion af det samfund, vi lever i, hvor organisationer og brands skal tage en social ansvarlighed. Her er DBU jo strategiske, fordi pengene netop ikke bare går ud til vilkårlige, men går ud til en del af fodboldens kredsløb.
Donationer til gode formål er ifølge Kenneth Cortsen udbredt i international fodbold. For eksempel er både David Beckham og den franske landsholdskomet Kylian Mbappé kendt for at dele ud af deres lønninger.
Skadelig konflikt
Kenneth Cortsen er ikke i tvivl om, at DBU og Spillerforeningen også overordnet ser den nye aftale som en mulighed for at lette folkestemningen omkring landsholdsfodbolden.
- Aftalen er vigtig for begge parter. Fodboldlandsholdet som produkt lever jo af de positive associationer og positiv opmærksomhedsskabelse – altså, at man får spillet nogle fodboldkampe fremfor at bruge tid og energi på konflikter, der giver en negativ klang omkring fodboldslandsholdet som brand, siger han.
Kennet Cortsen tilføjer, at især landsholdskampen mod Slovakiet, hvor DBU sendte et vikarlandshold afsted, sled på danskernes kærlighed til landsholdet.
- Både fans og sponsorer har derefter kastet et mere negativt blik på landsholdet, og det har selvfølgelig været skadeligt, fortæller han.