Håndboldklub: Spillerne er ikke 14-årige drenge – de er selv ansvarlige for skattesmæk

Håndboldklubberne mener, spillerne selv skal have styr på Skats regler. Spillerforeningen mener klubbernes forretningsmodeller ikke holder vand.

(Foto: © Claus Fisker, Scanpix)

Hos Team Sydhavsøerne er de ikke i tvivl om, det er håndboldspillerne selv, der skal have styr på Skats regler.

- Vi har et ansvar for kontrakterne og lave dem, så de er i orden. Men de ansatte spillere har i dag agenter og Spillerforeningen i ryggen, og der må jeg sige, at dér ligger også et ansvar.

- Det er jo ikke små 14 eller 17-årige drenge, vi har ført ud i noget. Det er voksne mennesker, der selv er ansvarlige for deres skattemæssige situation, siger Carl Christensen, der er formand hos Team Sydhavsøerne.

Team Sydhavsøerne er en af de klubber, der har spillere, som er rodet ind i en stor skattesag. 1,5 millioner kroner er 19 spillere fra klubben tidligere blevet dømt til at betale til Skat, og de er blot nogle af de i alt 100 skattesager, der er endt på Spillerforeningens bord det seneste år.

Forretningsmodel holder ikke vand

Fælles for stort set alle sager er, at de drejer sig om kørepenge. Det er penge, som er skattefrie, og som håndboldspillerne har fået betalt for at køre til træning og kamp.

Men i mange tilfælde er flere spillere endt med at køre i samme bil, men har alligevel alle sammen scoret kørepenge. I andre tilfælde er spillernes normale løn blevet blandet sammen med de skattefrie kørepenge. Begge dele er ulovligt, og Skat kræver pengene tilbage fra spillerne.

- På størstedelen af de sager, vi har set, er vi sikre i spyttet omkring, at det er klubbens ansvar, i og med at det er klubbens forretningsmodel, der har vist sig ikke at holde vand over for skat, siger Michael Sahl Hansen, direktør i Spillerforeningen.

Kontrolpligt ligger klubberne

Kontrollen med at spillere, der har fået udbetalt kørepenge, faktisk også kører kontraktmæssigt til træning og kamp, ligger hos klubberne, mener Spillerforeningen.

Men når en klub – som Team Sydhavsøerne – ikke har haft styr på sine spilleres kørsel, er det ikke, fordi klubben har vendt det blinde øje til med vilje:

- Skattesystemet er kringlet, når man kan misforstå en regel af den her slags. Omvendt er det det ansvar, vi har, at vi skal tolke reglerne rigtigt. Vi må anvende den skattelovgivning, vi har, så for mig er det ikke et spørgsmål om at snyde, fordi man anvender regler, der findes, siger Carl Christensen.

Ny standardkontrakt

Pilen peger i stedet på spillerne, der i kontraktforhandlinger presser klubberne så langt, det er muligt. Og det er derfor, mange klubber har brugt den lovlige mulighed for at udbetale skattefrie kørselspenge, fortæller Carl Christensen.

Men det vil Spillerforeningen nu forsøge at sætte en stopper for, og sammen med Divisionsforeningen har de lavet en ny standardkontrakt.

- Der har vi blandt andet taget højde for den problemstilling, at man ikke må lave en bruttoramme, hvor man plukker løn og kørsel ud – for det har været et af de gennemgående problemer i mange klubber, siger Michael Sahl Hansen.

Det er dog stadig muligt for klubberne at indskrive særskilte aftaler om kørselspenge i spillernes kontrakter.

Men hvis klubberne stadig laver tillæg, hvor de laver bruttorammer (med kørselspenge, red.), så ender de med samme problem igen, slutter Michael Sahl Hansen.