Regnbuefarvede hjelme og T-shirts, trøjer med påskriften 'Black Lives Matter'og udtalelser om racerbilernes klimaaftryk.
Holdningerne har de seneste år været mange blandt kørerne i motorsportens kongeklasse.
Men nu er tiden for politiske budskaber i forbindelse med Formel 1-grandprixer slut. Bremsen er hakket i bund af Det Internationale Motorsportsforbund, FIA.
I en opdateret udgave af reglementet for den kommende sæson har forbundet tilføjet et punkt, så det fremadrettet vil være en overtrædelse af reglerne, hvis en kører fremsætter politiske og religiøse holdninger eller kommer med personlige udtalelser eller kommentarer.
FIA begrunder den nye regel med, at de læner sig op ad Den Internationale Olympiske Komités etiske kodeks.
Men det nye forbud er den helt gale retning at køre, hvis man spørger DR Sportens Formel 1-ekspert Peter Nygaard. Specielt fordi FIA-præsident, Mohammed Ben Sulayem, tidligere har været fortaler for det modsatte.
- Det er et uheldigt signal at sende, når man har slået sig meget op på gennemsigtighed, at man går han ind og laver noget, som minder om en form for censur, siger Peter Nygaard.
- Det er klart, at hvis budskaberne stak helt af, kunne man overveje at komme med et forbud, men de små pip, som nogle få kørere er kommet med, synes jeg kun har styrket sporten. Så det her forbud, er et helt forkert signal at sende.
To ex-verdensmestre fører an
Det er primært to kører, som de seneste år har trukket overskrifter for deres politiske holdninger og ikke mindst deres måder at udtrykke dem på. Den syvdobbelte verdensmester Lewis Hamilton og den firedobbelte verdensmester Sebastian Vettel.
Lewis Hamilton har ved flere lejligheder kørt iført en regnbuefarvet hjelm, ligesom han mange gange er troppet op til Formel 1-grandprixet iført en trøje med påskriften 'Black Lives Matter'.
Og i 2020 iførte han sig en T-shirt på podiet påført teksten 'Anhold betjentene der dræbte Breonna Taylor', med henvisning til den amerikanske kvinde, der blev skudt i sit hjem.
Også Sebastian Vettel har de seneste år været kendt for at give sin holdning til kende. I 2021 bar tyskeren i Ungarn en T-shirt, der forsvarede homoseksuelles rettigheder, og for nylig bar han en hjelm med et budskab mod olieudvinding i Canada.
Og efter denne sæson begrundede Vettel da også sit karrierestop med, at han ikke længere ønskede at brænde verdens ressourcer af.
Men selvom de to ikke altid har sat Formel 1 i det pæneste lys, så viser de engagement i politiske debatter, som optager store dele at verdens befolkning. Og det er ifølge Peter Nygaard noget, som har gavnet sporten.
- Formel 1 er en sport, som er nem at angribe i en tid med fokus på klima og miljø, så det er fint, at to af de mest kendte kørere går ind og har en mening om forskellige politiske emner, som er i tråd med resten af verden. Det viser, at sporten har plads til alle, siger Peter Nygaard.
- Det er jo ikke sådan, at Formel 1-løb er blevet udsat eller aflyst, eller der har været masseprotester og lignende. Så jeg kan ikke se, hvorfor man slår så hårdt ned på noget, som jeg ikke opfatter som et problem.
Forsikring mod fremtidige protester
Men måske er det heller ikke nutiden, FIA tænker på. For de politiske budskaber har måske ikke været problematiske indtil nu, men det kan de måske blive i fremtiden.
Tager man et kig på løbskalenderen for 2023, så popper flere destinationer op, som ikke ligefrem rimer på bløde holdninger til politiske budskaber. Lande som Qatar, Bahrain, Saudi Arabien og Aserbajdsjan er alle værter for motorsportens kongeklasse i den kommende sæson.
Senest har man set, hvordan Det Internationale Fodboldforbund, Fifa, er havnet i stormvejr i forbindelse med afholdelsen af den netop overståede VM-slutrunde i Qatar. Og ifølge Peter Nyggard kunne det nye forbud mod politiske budskaber godt være en slags forsikring for FIA.
- Måske handler det om, at FIA er bange for at komme ud i samme problemer, som Fifa stod i op til og under VM-slutrunden i Qatar, at hvis der er nogen, som får lov til at brokke sig, så kan det gribe om sig, siger Peter Nygaard.
- Forbuddet er i hvert fald med til at sikre et strømlinet produkt. Men man risikerer at gå de her staters ærinde. Det er jo ikke et forbud, som ligefrem øger ytringsfriheden.
Den kommende Formel 1-sæson begynder den første weekend i marts, hvor Bahrain er vært for årets første grandprix.