Tour de France-arrangørerne har haft fat i det helt gamle ringbind, da de skulle komme med ideer til næste års rute af verdens hårdeste cykelløb, som blev offentliggjort onsdag.
Der er nemlig grusveje på menuen, og så slutter hele herligheden med en enkeltstart, som sidst blev benyttet som løbets afsluttende etape i 1989, hvor førertrøjen endda skiftede ejermand.
Læg dertil adskillige stejle bjerge og en generelt underholdende rute, så er DR Sportens cykelekspert Brian Nygaard godt tilfreds.
- Som elsker af cykelsporten giver ruten os rigtig meget at se frem til, så jeg har et stort smil på læben. Jeg synes, det er en meget opfindsom og interessant rute, siger cykeleksperten.
- De har fundet et format, hvor løbet bliver hårdt fra start, og som tvinger klassementsrytterne til at bekende kulør tidligt og trætte dem. Den recept følger de også med ruten til næste år.
Foruden god underholdning, så ser Jonas Vingegaard også frem til næste års Tour, hvor han igen er forsvarende mester.
Den 26-årige dansker fortæller til DR Sporten, at ruten passer ham særdeles godt.
Brian Nygaard har dog ikke klaphatten lige så solidt skruet på, selvom han giver favortiværdigheden til danskeren, der har vundet løbet de sidste to år.
Cykeleksperten er især nervøs på grund af, at favoritfeltet er blevet stærkere i forhold til sidste år. Den evige rival Tadej Pogacar er stadig førsteudfordrer og kommer formentlig ikke direkte fra en skadespause, som tilfældet var i år.
Derudover skifter Primoz Roglic væk fra Vingegaards Jumbo-Visma og bliver en hård konkurrent, mens også kæmpetalentet Remco Evenepoel vil kæmpe med om sejren.
- Der er flere ting end bare ruten at fokusere på, så jeg vil mene, at det her bliver det sværeste forsvar af sejren. Man taler om den svære toer, men jeg vil mene, at treeren bliver endnu sværere, siger Brian Nygaard.
Cykelsportens padel er med i Touren
Tour de France-ruten anno 2024 begynder i Italien, hvor feltet på 4. etape kører ind i Frankrig og direkte i alperne.
Dermed en hård start for rytterne, der også skal benytte sig af særligt udstyr på 9. etape, hvor ruten byder på 14 stykker grusvej, der løber op i 32 kilometer. På den måde inviteres tidens helt store cykeltrend, gravel, som dyrkes af mange cykelmotionister, ind i løbet.
På sin vis minder det om brosten, som vi tidligere har set i flere Tour de France-udgaver. Brian Nygaard foretrækker dog 2024-udgavens indspark af de to.
- Hvis man går langt nok tilbage i tiden, så var grusveje en fast del af Tour de France, fordi alle veje ikke var asfalteret. Det er en form for sentimentalitet, og så er det også ekstremt moderne, for gravel er cykelsportens svar på padel, fortæller cykeleksperten.
- Fra mit synspunkt foretrækker jeg grus frem for brosten. Det giver et mindre risikabelt element. Det skal selvfølgelig nok give positionskampe, men det er efter min mening en mindre risikabel positionskamp end brosten. Det skal stadig nok blive enormt seværdigt.
Touren slutter med to hårde bjergetaper, inden hele løbet bliver lukket af med en kuperet enkeltstart fra Monaco til Nice. Paris er nemlig optaget af OL-forberedelser, så cykelløbet rykker til Sydfrankrig og slutter med en tidskørsel, som kun er gjort én gang før for 34 år siden.
- Det er en afsindig svær afslutning på Touren og måske den sværeste i alle de år, jeg har fulgt cykelløbet. Der er ikke meget hvile mellem Pyrenæerne og den her afslutning, og de tre afsluttende etaper er så svære, at man kan ikke adskille dem på den måde, siger Brian Nygaard.
- Alle favoritterne er gode til enkeltstart, så det er svært at spå om, hvordan de vil måle sig mod hinanden. Samtidig vil bjergetaperne op til enkeltstarten også sætte deres præg på, hvilken forfatning de kommer i.
Kvinderne krydser klinger med legendariske Alpe d'Huez
Onsdag blev ruten til Tour de France Femmes også offentligjort. Her byder halvdelen af løbet på etaper i Holland og Belgien, inden feltet kører ind i Frankrig.
Det glæder især den forsvarende vinder, Demi Vollering, der kommer til at køre på veje, hun kender særdeles godt.
- Jeg glæder mig virkelig. Det er vildt at tænke på, at vi skal køre på mine træningsruter, for jeg er født tæt på Rotterdam, hvor ruten begynder, så jeg glæder mig virkelig. Det bliver ikke smukkere for en hollandsk rytter, siger SD Worx-rytteren til DR Sporten.
Tour de France Femmes afsluttes med den ikoniske stigning Alpe d'Huez, som kvindernes felt ikke har prøvet før.
Arrangørerne er begyndt at tilføre flere mytiske stigniner til kvindernes rute. Sidste år var det Tourmalet, og nu bliver det de 21 hårnalesving, der skal afgøre Tour de France Femmes.
- Det betyder meget, for Alpe d’Huez er den første stigning, jeg hørte om, da jeg var lille. Det er bjerget, jeg altid har haft lyst til at køre, og det har jeg ikke gjort før. Så jeg glæder mig til at køre den, og at køre den til Tour de France er virkelig specielt, fortæller Demi Vollering.
Mændenes Tour de France køres lidt tidligere end normalt for ikke at ramle sammen med OL. Kvindernes Tour er rykket til efter OL.