Cykelsporten kommer under lup i weekenden.
Det forventes nemlig i weekendens udgave af det verdenskendte amerikanske program 60 Minutes, at der vil være fokus på, hvor stor en rolle motordoping spiller eller har spillet i cykelsporten.
Flere spår, at programmet kan starte en lavine på størrelse med Festina-skandalen tilbage i Tour de France 1998. Festina, der på daværende tidspunkt var et af verdens suverænt bedste hold, blev taget i systematisk brug af doping. Holdet blev smidt ud af Tour de France, og cykelsporten har aldrig været den samme siden.
Store dopingsager har sidenhen drypvis rystet sporten.
I dag er det imidlertid en ny form for doping, syndere i cykling mistænkes for at bruge. De mistænkes for at gøre brug af en motor i deres cykel. Motor-doping, med andre ord.
Det er stadig uvidst, præcist hvad 60 Minutes vil bringe af nyt om motordoping. Men herunder har vi samlet et overblik af de episoder, der har skabt mistanke om motordoping i cykelsport.
Det startede med "Spartacus"
Den første alvorlige mistanke omkring motordoping i cykelsportens top opstod med Fabian Cancellara kælenavnet ’Spartacus’. I 2010 satte han konkurrenterne på plads i Paris-Roubaix med et skræmmende angreb.
Et angreb, hvor det for det blotte øje var svært at se, at schweizerens pludselige acceleration stod mål med den kraft, han så ud til at lægge i pedalerne. Han kørte siden alene i mål og tog sejren.
- Det er så dumt, at jeg er tom for ord. Jeg har aldrig haft batterier i min cykel, forsvarede Fabian Cancellara sig imod anklagerne ifølge The Telegraph efterfølgende.
Snakken om motordoping var dog allerede startet ugen forinden. I klassiskeren Flandern Rundt plantede Cancellara fuldstændig hjemmebanehelten Tom Boonen på den ekstremt stejle Muur van Geraardsbergen uden at rejse sig fra sin saddel. Spektakulært. For spektakulært mente kritikkerne.
En enkelt dømt
Anklagerne om motordoping i cykelsport fik for alvor ben at gå på sidste år ved U23 VM i cykelcross. Den unge belgier Femke Van den Driessche blev taget i at snyde ved hjælp af mekanisk doping.
UCI, den internationale cykelunion, fandt en motor på en af cyklerne i hendes telt. Og selvom hun argumenterede for, at det var en vens cykel, var det ifølge reglementet Femke Van den Driessches eget ansvar at holde styr på, hvad der er i hendes telt.
Belgieren blev efterfølgende dømt udelukket fra cykelsporten i seks år, og det fik hende til at stoppe sin karriere.
Senere kiggede man også nærmere på nogle af den unge rytters tidligere præstationer, hvor hun blandt andet i Koppenbergcross cykelcross-løb i november 2015 nemt kørte fra sine konkurrenter på en stigning uden at lide så meget som hendes udfordrere, hvilket kunne tyde på motordoping.
Andre mystiske tilfælde
Femke Van den Dreissche er stadig den eneste, der er blevet dømt for snyd ved hjælp af motor i cyklen, men der har været andre tilfælde, som har startet folks mistanke.
Efter nogle års tavshed omkring det mulige problem startede der en ny stor bølge af mistillid under Vuelta a España i 2014. Her er den tidligere vinder af Giro d'Italia Ryder Hesjedal i udbrud på 7. etape, men styrter 15 kilometer fra mål på en nedkørsel.
Hesjedals cykel lander på jorden, men baghjulet fortsætter med dreje rundt og får hele cyklen til at spinne - og dét selvom pedalerne ikke drejer rundt. Mistanken om motordoping var vakt.
- Selvfølgelig havde jeg ikke det (motor i cyklen, red.). Ellers havde jeg nok brugt den til at komme til fronten af løbet efterfølgende, sagde Ryder Hesjedal dagen derpå til flere medier foran sin holdbus.
Selv Contador har fået opmærksomhed
Også spanske Alberto Contador har været mistænkt for brug af motordoping. Under Giro d’Italia i 2015 skiftede han på 5. etape cykel med godt 30 kilometer til mål på løbets første bjergetape.
Umiddelbart virkede der ikke til at være noget i vejen med cyklen, og det fik den tidligere supersprinter Mario Cipollini til at undre sig.
- Der er en snak om motorer i cykler lige nu. En snak om, hvorvidt fænomenet eksisterer eller ej. Så som cykelrytter spørger jeg mig selv, hvilken forskel den ene cykel har over den anden. Jeg vil ikke skabe nogen tvivl, men jeg tror ikke, at det er godt, at hver gang der er en vigtig stigning, så stopper han og skifter cykel. Hvorfor øge tvivlen i cykling?, var hans ord til italienske Rai Sport.
Efterfølgende kunne Alberto Contador kun grine af anklagen.
- Min cykel har ikke tre motorer. Den har fem! Hele historien omkring motorer er en joke. Det kommer fra science fiction-verdenen, sagde Contador på et pressemøde efterfølgende.
UCI er på jagt, eller er de?
Uroen har tvunget UCI til at intensivere jagten på eventuelle motordopingsyndere. 3773 tests blev foretaget under sidste års Tour de France. Ikke et eneste tilfælde af snyd blev fundet. UCI udtalte efter Touren, at de samlet set har lavet over 10.000 forskellige tests.
UCI har dog mødt kritik fra flere fronter i forhold til kvaliteten af deres undersøgelser. Den ungarske udvikler Istvan Varjas, der af flere regnes som opfinderen af motorsnyd i cykler, har sagt, at UCI med deres teknologi ikke kan spore reel motordoping.
Det er netop Istvan Varjas, som man venter, at 60 Minutes har talt med i forbindelse med deres dokumentar. Det er dog endnu ikke bekræftet.
Også den tredobbelte Tour de France-vinder Greg LeMond har kritiseret UCI’s engagement i jagten på motorsnyd.
- Det er 100 procent sikkert et problem i sporten. Jeg tror overhovedet ikke, at UCI har styr på det. Jeg fortalte Brian Cookson (UCI-præsident, red.) i 2013, at de er nødt til at tage det mere seriøst. Desværre har deres modsvar været halvhjertet, forklarer Greg LeMond til The Daily Telegraph i juli-måned sidste år.
Det franske TV-program Stade 2 formåede via termiske detektorer at finde frem til uregelmæssigheder i cykler under de to italienske endagsløb Coppi e Bartali og Strade Bianchi i 2016. Billederne viste mistænkeligt høje temperaturer flere steder i cyklerne, hvilket kunne være et tegn på en indbygget motor. Der kom dog ingen banebrydende beviser på, at det var tilfældet.
Mange store navne har været ude og opfordre til, at jagten intensiveres på motordopere. Heriblandt den nuværende Tour de France-vinder Chris Froome og cykellegenden Eddy Merckx. Det kan være, at det kommende program i 60 Minutes vil lægge yderligere pres på UCI.