I forløbet ’Tæl skridt og lav statistik med ultra:bit’ arbejder eleverne med statistik, data og fejlkilder. De skal kode deres BBC micro:bit om til en skridttæller for dernæst at indsamle data om, hvor præcist den tæller. Herefter skal de sammenligne deres micro:bit-skridttællers nøjagtighed med andre skridttællere for eksempel i deres telefoner. De skal repræsentere deres data ved hjælp af et regneark og programmet GeoGebra og på baggrund af deres data regne ud, hvordan de kan kalibrere deres micro:bit-skridttæller, så den måler mere præcist.
Til læreren
Fag: Matematik
Trin: 7.-8. klasse
Kolofon
Temaet er udviklet i samarbejde med CFU-konsulent Kenneth Riis Poulsen fra UCN.
Redigering og tilrettelæggelse: Rikke Weinreich Sørensen
Redaktør: Helle Brun Kristensen
Redaktionsleder: Trine Charlotte Jensen
DR lancerer ultra:bit i partnerskab med Center for Undervisningsmidler, og indsatsen er støttet af Industriens Fond. Desuden støtter og bidrager en lang række aktører på forskellig vis.
Se alle samarbejdspartnere her.
Ris og ros
Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen.
Send ris og ros til: skole@dr.dk