Design dit eget computerspil

Lav et simpelt computerspil fra bunden.

Det kan være svært at kode et computerspil helt fra bunden. Derfor har vi udviklet tre simple spil, som I kan arbejde videre med og gøre bedre eller sjovere eller sværere.

De tre spil er:

  • 'Fang bolden' til BBC micro:bit - grønt niveau - se koden her

  • 'Hop over hullet' til Scratch - gult niveau - se koden her

  • '3D labyrint' til Scratch - rødt niveau - se koden her

OPGAVE 1: Vælg spil

Find sammen med din gruppe ud af, hvilket spil I vil arbejde med.

OGAVE 2: Kod spillet

Når I har valgt spillet, skal I kode det. I kan finde en vejledning til, hvordan man koder det ovenfor.

OPGAVE 3: Test spillet

Når I har kodet spillet, skal I teste det. Det betyder, at I skal spille spillet mange gange og løbende tale om:

  • Virker spillet?

  • Virker kommandoerne?

  • Forstår man, hvad man skal?

  • Er det for let?

  • Hvordan kan vi gøre det sjovere eller sværere?

OPGAVE 4: Lav ændringer

Når I har testet spillet, skal I vælge, hvordan I vil modificere spillet. Hvis det er for svært at ændre koden, så kan I lave en præsentation med de ændringer, I vil lave, så spillet bliver bedre. Nedenfor har vi lavet nogle forslag til, hvad man kan ændre.

Fang bolden

  • En historie med cut scenes

  • Tydelige point

  • Flere bolde

  • Flere baner

  • Multiplayer

  • Forskellige sværhedsgrader

  • Hurtigere gameplay

Hop over hullet

  • En historie med cut scenes

  • Flere baner

  • Flere elementer at hoppe op på og over

  • Indsamling af point

  • Fjender, der angriber

  • Multiplayer

3D-labyrint

  • Lave vægge

  • Ændre farve på væggene

  • Ændre startsted for spilleren

  • Ændre positionen for målet

  • Ændre farve på målet

  • Bestemme, hvad der skal ske, når man vinder

  • Ændre baggrunden

  • Skjule kortet i højre hjørne