I skal nu undersøge, hvordan computerspil er opbygget. I skal placere forskellige spil i et koordinatsystem. Men først skal I lige have styr på, hvad x-aksen og y-aksen dækker over. Læs mere om det her.
X-aksen: Lukket eller åben spilverden
X-aksen består af de to yderpunkter ’lukket spilverden’ og ’åben spilverden’. Den lukkede spilverden er defineret ved, at spillet har en tydelig grænse for, hvor spilleren kan bevæge sig hen. Den åbne spilverden er defineret ved, at spilleren har uanede muligheder for bevægelse.
Y-aksen: Man vinder, eller man vinder ikke
Y-aksen består af de to yderpunkter ’man vinder’ og ’man vinder ikke’. Umiddelbart kan det være svært at forestille sig, at man ikke vinder et computerspil. Og de fleste computerspil falder da også ind under denne kategori.
Der er dog også spil, hvor man ikke vinder. Denne type spil kaldes også ’sandbox’ på engelsk. Det spændende er selvfølgelig, hvad det så er, der gør, at man spiller time efter time.
OPGAVE 1: Undersøg spillene
- •
Klik på hvert af spillene i koordinatsystemet for at lære om deres opbygning.
OPGAVE 2: Placér spillene
- •
Placér spillene i koordinatsystemet.
OPGAVE 3: Analysér et spil
- •
Vælg nu et spil, som I vil gå i dybden med. Åbn arket HER og udfyld felterne. Præsentér det for klassen.