Opfind mekanismer med kodning

Dette er opgave 3 i det røde forløb "Byg en Storm P.-maskine."

(© DR Skole)

Opfind og byg mekanismer til en Storm P.-maskine, hvor mikrocomputere og kodning indgår.

Du skal bruge

  • En BBC micro:bit med batterier

  • En computer med internetforbindelse

Du kan bruge

  • En servomotor og en ekstern batteriholder (motoren kræver typisk 6V)

  • En højtaler

  • En pumpe og en ekstern batteriholder (pumpen kræver typisk 6V)

  • Krokodillenæb

  • Træplader

  • Snore

  • PVC-rør

  • Hulplader

  • De hverdagsobjekter, klassen indsamlede til opgave 2

Brainstorm

Hele klassen: Brainstorm på, hvordan I kan lave forskellige mekanismer, hvor en eller flere mikrocomputere indgår. Skriv ideerne på tavlen.

Design

Gruppe: Gå i grupper med to til tre personer. Find inspiration i de mekanismer, I lavede af de hårde og bløde materialer i opgave 2, og finpuds så en af ideerne fra brainstormen. Skitsér den ide, I vil producere.

Producer

Gruppe: Producer den mekanisme, I har designet og skitseret. Når I er færdige med at bearbejde materialerne, skal I skrive den kode til mikrocomputeren, som skal få jeres mekanisme til at virke. Download koden til mikrocomputeren. Sæt materialerne, mikrocomputeren og eventuelle komponenter sammen til den færdige mekanisme.

Afprøv

Afprøv om jeres mekanisme virker.

  • Hvis den ikke virker: Det er helt okay. I prøver jo bare igen! Hvis I har prøvet mange gange, og det stadig ikke virker, så spørg nogle andre i klassen om hjælp. Hvis der slet ikke er nogen i klassen, der kan hjælpe, så spørg jeres lærer

  • Hvis den virker: Fedt! Så kan I tilbyde at hjælpe nogle i klassen, som stadig har problemer, eller I kan gå videre til punktet ”Vidensdel”.

Vidensdel

Tag billeder af den mekanisme, I har lavet med mikrocomputeren. Beskriv derefter, hvordan mekanismen virker – herunder hvordan koden på mikrocomputeren virker. Tilføj billedet og beskrivelsen til klassens katalog over mekanismer. Fremlæg, hvad I har fundet ud af, for de andre i klassen.