Hvad er en Storm P.-maskine?

Dette er opgave 1 i det røde forløb "Byg en Storm P.-maskine".

Find ud af, hvad en Storm P.-maskine er, og hvordan den fungerer.

Du skal bruge

  • En computer med internetforbindelse til at se videoer af Storm P.-maskiner.

Analyser

Hele klassen: Hvis I trykker her, ser I en af Storm P.s opfindelser (© Storm P. Museet). En Storm P.-maskine! Analyser, hvordan den virker, og hvilket problem, den løser.

Snak

Hele klassen: Kan I se nogle ligheder mellem at bygge en Storm P.-maskine og at kode?

Eksempler på mekanismer

En Storm P.-maskine består af mange små dele. Delene kan vi kalde mekanismer. En mekanisme kan for eksempel være:

  • Dominoeffekten Skolebøger, træplader eller lignende bliver sat på række, sådan at når den første vælter, vælter resten hurtigt bagefter

  • Rampe En rampe er en ting, der enten står skævt eller har en skæv overflade, så en bold, en legetøjsbil eller noget helt tredje kan rulle nedad den

  • Trisse En trisse er en slags hjul, som et reb kan hænge henover. Når man hiver i rebet i den ene ende, trækkes den anden ende af rebet op. Hvis man for eksempel har bundet en spand i den ene ende af rebet og en billardkugle i den anden, kan en bog fra en dominoeffekt for eksempel falde ned i spanden og trække billardkuglen op, så den rammer noget og sætter gang i den næste mekanisme – for eksempel en legetøjsbil på toppen af en rampe.

(© DR Skole)

Research

To og to: Se først videoen øverst på siden. Gå så på YouTube, og brug et kvarter på at se videoer med Storm P.-maskiner og Rube Goldberg machines. ”Rube Goldberg machine” er det engelske udtryk for en Storm P.-maskine. Find hver tre mekanismer i videoerne. Giv hver mekanisme et navn, og skriv så detaljeret som muligt ned, hvordan de virker. Kom med forslag til, hvilke teknikker og materialer i jeres håndværk og designlokale, der kan bruges til at lave mekanismerne. Skriv forslagene ned.

Vidensdel

Gruppe: Saml et katalog over alle de mekanismer, I har fundet og beskrevet. Jeres lærer vælger et antal mekanismer, som I bagefter forklarer for hinanden på klassen.

Indsaml

Individuelt: Brug tiden inden næste lektion på at samle køkkenruller, ensomme strømper, morgenmadsæsker og andre dimser og dingenoter, som I kan bruge til klassens Storm P.-maskine.