Det kan være svært at kode et computerspil helt fra bunden. Derfor har vi udviklet tre simple spil, som I kan arbejde videre med og gøre bedre eller sjovere eller sværere.
De tre spil er:
- •
'Fang bolden' til BBC micro:bit - grønt niveau - se koden her
- •
'Hop over hullet' til Scratch - gult niveau - se koden her
- •
'3D labyrint' til Scratch - rødt niveau - se koden her
OPGAVE 1: Vælg spil
Find sammen med din gruppe ud af, hvilket spil I vil arbejde med.
OGAVE 2: Kod spillet
Når I har valgt spillet, skal I kode det. I kan finde en vejledning til, hvordan man koder det ovenfor.
OPGAVE 3: Test spillet
Når I har kodet spillet, skal I teste det. Det betyder, at I skal spille spillet mange gange og løbende tale om:
- •
Virker spillet?
- •
Virker kommandoerne?
- •
Forstår man, hvad man skal?
- •
Er det for let?
- •
Hvordan kan vi gøre det sjovere eller sværere?
OPGAVE 4: Lav ændringer
Når I har testet spillet, skal I vælge, hvordan I vil modificere spillet. Hvis det er for svært at ændre koden, så kan I lave en præsentation med de ændringer, I vil lave, så spillet bliver bedre. Nedenfor har vi lavet nogle forslag til, hvad man kan ændre.
Fang bolden
- •
En historie med cut scenes
- •
Tydelige point
- •
Flere bolde
- •
Flere baner
- •
Multiplayer
- •
Forskellige sværhedsgrader
- •
Hurtigere gameplay
Hop over hullet
- •
En historie med cut scenes
- •
Flere baner
- •
Flere elementer at hoppe op på og over
- •
Indsamling af point
- •
Fjender, der angriber
- •
Multiplayer
3D-labyrint
- •
Lave vægge
- •
Ændre farve på væggene
- •
Ændre startsted for spilleren
- •
Ændre positionen for målet
- •
Ændre farve på målet
- •
Bestemme, hvad der skal ske, når man vinder
- •
Ændre baggrunden
- •
Skjule kortet i højre hjørne