I denne opgave skal I lære noget grundliggende om computerspil. Nemlig hvordan de er opbygget. I skal placere forskellige spil i et koordinatsystem. For at gøre dette skal I forstå, hvad x-aksen og y-aksen dækker over. Læs om det nedenfor.
X-aksen: Lukket eller åben spilverden
X-aksen er de to modpoler ’lukket spilverden’ og ’åben spilverden’. Den lukkede spilverden er defineret ved, at spillet har en tydelig grænse for, hvor spilleren kan bevæge sig hen. Den åbne spilverden er defineret ved, at spilleren har uanede muligheder for bevægelse.
Y-aksen: Man vinder, eller man vinder ikke
Y-aksen er de to modpoler ’man vinder’ og ’man vinder ikke’. Umiddelbart kan det være svært at forestille sig, at man ikke vinder et computerspil. Og de fleste computerspil falder da også ind under denne kategori. Der er dog også spil, hvor man ikke vinder. Denne type spil kaldes også ’sandbox’ på engelsk. Det spændende er selvfølgelig, hvad det så er, der gør, at man spiller time efter time.
OPGAVE 1: Undersøg spillene
- •
Klik på hvert af spillene i koordinatsystemet for at lære om deres opbygning.
OPGAVE 2: Placér spillene
- •
Placér spillene i koordinatsystemet.
OPGAVE 3: Analysér et spil
- •
Vælg nu et spil, som I vil gå i dybden med. Klik på arket her og udfyld felterne. Præsentér det for klassen.