Kling-klang og hallo-hallo! Skal I eller har I ringet med bjælder og talt i dåsetelefoner for at komme tæt på lyd på biblioteket? Nej?
Så er der ingen grund til at sige "ØV!".
For selvom 'Tæt på lyd' er et forløb, der er udviklet til brug på bibliotekerne under Forskningens Døgn i 2019, så kan I også finde opgaverne her og lave dem på skolen!
Frit valg på alle hylder
Opgaverne i Tæt på lyd er delt op i tre moduler: 'Mærk lyden', 'Brug lyden' og 'Kend lyden'.
Opgaverne kan enten bruges som et selvstændigt forløb eller som et supplerende forløb eller ekstraopgaver til forløbet 'Lydens verden'.
I kan altså frit ryste posen og ta', hvad I vil ha' i den rækkefølge, I vil. Husk bare lige at tjekke, hvilke materialer I skal bruge til opgaverne, inden I går i gang.
Se opgaverne her
Klik på opgavens navn for at åbne opgavearket.
Mærk lyden
- •
Sæt i sving Du skal bruge: En stemmegaffel og en trækasse
- •
Stem en streng Du skal bruge: En kasse med elastikstreng sat fast på to kroge. Skriv tal på kassen, eller print bundpladen, og lim den fast på kassen.
- •
Lyd på linjen Du skal bruge: En dåsetelefon af to dåser og en snor, pind, bøjle af metal
Brug lyden
- •
Hvor kommer lyden fra Du skal bruge: Sort pandebånd, 4 bjælder
- •
Tegn på lyd Du skal bruge: En lydplade (klik her), 10 lydserier (klik her)
Kend lyden
- •
Den første lyd Du skal bruge: 18 dobbeltsidede kort (klik her, og print på begge sider) 1 dobbeltsidet startbrik og 1 dobbeltsidet slutbrik (klik her, og print på begge sider)
- •
Lyde omkring os Du skal bruge: Tælleskemaer (klik her), blyanter, timeglas
- •
En lydhistorie Du skal bruge: Folder med lydhistorie (klik her), 16 lydkort (klik her)
"Tæt på lyd"er udviklet af Center for Makroøkologi, Evolution og Klima på Københavns Universitet i samarbejde med Biblo og med støtte fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.