Introduktion

Alle har brug for et sted at bo, men vores huse er ofte dårlige for klimaet.

1. Se videoen ’Jordens ressourcer er i overtræk (kort)’:

Svar på spørgsmålene til videoen:

  • Hvor mange mennesker er der i verden?

  • Hvad betyder ”et forbrug”? Kom med eksempler på, hvad ”et forbrug” kan dække over.

  • Hvor mange jordkloder skulle der til, hvis alle i verden havde det samme forbrug som i Danmark?

  • Hvad betyder det, at noget er ”bæredygtigt”? Undersøg det eventuelt på internettet, og forklar det med jeres egne ord.

  • Hvad tror I, det betyder, at ”jordens ressourcer er i overtræk”?

2. Se videoen ”Bygninger udleder CO2”:

Svar på spørgsmålene til videoen:

  • Hvor stor en del af verdens CO2-udledning står vores bygninger for?

  • Der er forskel på, hvordan man har set på bygningers bæredygtighed før, og hvordan man begynder at se på det nu. Hvilke to forskellige måder er det, man kan se på bygningers bæredygtighed på?

  • Hvad tror I, at ”hele kredsløbet og hele bygningens livscyklus” betyder?

3. Se videoen ”Isen på Grønland smelter”:

Svar på spørgsmålene til videoen:

  • Hvorfor smelter indlandsisen på Grønland?

  • De stigende temperaturer har fået insekterne i Grønland til at komme frem 2-3 måneder tidligere, end de plejer. Hvordan tror I, det kan påvirke Grønlands økosystem?

  • Hvordan kan det, at indlandsisen smelter, påvirke Danmark, som er et fladt land med mange lavtliggende områder?

4. Se videoen ”Lærke bor bæredygtigt”:

Svar på spørgsmålene til videoen:

  • Hvad gør familien for at leve bæredygtigt?

  • Hvad vil det sige at være ”selvforsynende”?

  • Hvorfor er deres hus bedre for klimaet end et almindeligt hus?

  • Hvad, tror I, er godt og skidt for klimaet ved den måde, I bor på? Hvorfor?

  • Hvis ansvar, synes I, det er at passe på klimaet?