Hvordan bliver vi påvirket af lyd?

God og dårlig lyd

Glaskugler, katteskrig og flystøj

Se videoen 'Lyden af plastik og glaskugler er rare lyde':

Se så videoen 'Verdens grimmeste lyd':

  • Snak om, hvilke lyde, I synes, er ubehagelige, irriterende, larmende eller skræmmende.

  • Snak om, hvilke lyde, I synes, er behagelige, rare, eller beroligende.

Se videoen 'Stille-kupler beskytter skoleelever mod flystøj':

Se så videoen 'Stilhed i klassen giver koncentrerede elever':

  • Snak om, hvornår på dagen I hører gode lyde, og hvordan de gode lyde påvirker jeres humør.

  • Snak om, hvornår på dagen I hører dårlige lyde, og hvordan de dårlige lyde påvirker jeres humør.

Gå på lydjagt

Nu skal I ud på jeres skole og finde lyde, som I synes er enten gode eller dårlige.

Før jagten:

  • Gå sammen i små grupper.

  • Sørg for at I har en smartphone med et lydoptager-program i gruppen. Få hjælp af jeres lærer, hvis I ikke har et lydoptager-program på jeres smartphone.

  • Gå på jagt efter tre gode lyde og tre dårlige lyde på jeres skole.

Efter jagten:

  • Sæt jer sammen med en anden gruppe.

  • Find et A3-papir, som I kan lave til en planche.

  • Afspil på skift de dårlige lyde for hinanden, og skriv på papiret, hvad I har optaget.

  • Hvorfor synes I, de dårlige lyde er dårlige? Skriv tre tillægsord til hver lyd, og forbind tillægsordene til deres lyd med en streg.

  • Afspil på skift de gode lyde for hinanden, og skriv på papiret, hvad I har optaget.

  • Hvorfor synes I, de gode lyde er gode? Skriv tre tillægsord til hver lyd, og forbind tillægsordene til deres lyd med en streg.

Præsentér jeres lyde

Hver gruppe præsenterer én god og én dårlig lyd for resten af klassen, og så snakker I om lydene.

Lydbilleder

Se, hør og føl

Se klippene 'Skov' og 'Pejs'.

  • Hvad kan I se og høre i klippene?

  • Giver klippene jer en god følelse eller en dårlig følelse?

Se klippet 'Skov + pejs'.

  • Hvilken følelse giver det, når I kigger på billedet, og lydene er blandet sammen?

Lav jeres egne lydbilleder i WeVideo

I denne opgave skal I selv lege med lyde og skabe jeres egne behagelige og ubehagelige lydbilleder.

  • Gå sammen i mindre grupper, gå på www.skoletube.dk, og find det program, der hedder WeVideo.

Inde i WeVideo ligger der tusindvis af billeder og lyd, som I skal bruge til at lave jeres lydbilleder.

  • Lav to lydbilleder, der skaber en god følelse, og to lydbilleder, der skaber en dårlig følelse.

  • Find billeder ved at søge efter engelske ord i søgefeltet under stjernen. Husk at ændre ’all’ til ’images’.

  • Find lyde ved at søge efter engelske ord i søgefeltet under stjernen. Husk at ændre ’images’ til ’audio’.

  • Snak sammen i gruppen om, hvorfor I har valgt netop de lyde og billeder.

  • Gem jeres lydbilleder på DR Skoles Skoletube-kanal eller på jeres klasses Skoletube-kanal.

Ekstraopgave: Gæt en lyd!

  • Del jer op i to hold.

  • Lav hver jeres lydbillede med ét billede og fem forskellige lyde oven i hinanden. Det kan for eksempel være dyrelyde, trafiklyde, sportslyde eller computerlyde.

  • Det er VIGTIGT, at det andet hold ikke ser jeres skærm eller hører jer snakke om jeres lydbillede.

  • Vis jeres lydbillede til det andet hold og se, hvem der kan gætte flest lyde. I skal måske bruge hovedtelefoner. Kan I gætte alle hinandens forskellige lyde?

  • Prøv igen, hvis I synes, det er sjovt.

Præsentér jeres lydbilleder

Hver gruppe præsenterer ét behageligt og ét ubehageligt lydbillede for klassen.

  • Hvilke lyde kan I høre i lydbillederne?

  • Hvorfor passer lyde og billeder godt sammen? Hvorfor passer de ikke godt sammen?

  • Hvilken følelse giver det, når lyd og billede passer godt sammen?

  • Hvilken følelse giver det, når lyd og billede ikke passer godt sammen?