5. Søvnchallenge: Sov I mere?

Undersøg, om klassen har sovet mere den sidste uge, og se, om de nye søvnvaner har hjulpet på jeres reaktionstid og hukommelse.

  • Hvordan har I haft det den sidste uges tid?

  • Hvordan var det at afprøve nye vaner? Var det nemt, svært, sjovt?

Nu skal I udregne hvor meget I selv og hele klassen i gennemsnit har sovet i ugen, der er gået.

Arbejd sammen to og to, og find siderne 'Hvor meget sover klassen? – Uge 2' i opgavehæftet.

Skriv jeres resultater fra spørgsmål 1 og 2 op på tavlen, og lav herefter resten af spørgsmålene på arket.

Nu I skal nu teste, om den sidste uges søvn har påvirket jeres reaktionstid og hukommelse.

Først skal I i grupper lave to små tests. I skal skrive jeres resultater ned i et skema.

Kig i opgavehæftet på side 3 for at finde skemaet.

Læs herunder, hvordan I tester:

Reaktionshastighed

Se, hvor hurtig din reaktionshastighed er. Du får tre forsøg, og så regner maskinen din gennemsnitshastighed ud. Skriv gennemsnitshastigheden ned i skemaet.

Hukommelse

Kig på de 20 ting på tavlen i et minut. Skriv derefter ned i skemaet, hvor mange ting, du kan huske.

I får kun et forsøg til de to tests. Skriv jeres resultater ned i skemaet.

1 / 2

Nu skal I i klassen tale om, hvordan det er gået med de to undersøgelser, og om I er blevet bedre eller dårligere end sidste gang, og hvad det kan skyldes.

Søvnskemaet

  • Hvor meget har klassen sovet i gennemsnit?

  • Har klassen sovet mere end i sidste uge?

  • Hvor mange dage har I i klassen i gennemsnit været trætte, når I er mødt i skole?

  • Hvordan har det føltes i kroppen at have sovet mere/sovet mindre?

  • Hvor mange har prøvet at bruge søvnrådene? Hvordan har de virket?

Hukommelses- og reaktionshastighedstest

Lav en håndsoprækning:

  • Hvor mange er det gået bedre for end sidste gang?

  • Hvor mange er det gået dårligere for end sidste gang?

  • Hvorfor tror I, at det eventuelt er gået bedre end sidste gang, selvom I har sovet mindre?

  • Hvorfor tror I, at det eventuelt er gået dårligere end sidste gang, selvom I har sovet mere?

Tal I klassen om, hvorfor resultaterne i undersøgelserne kan være vidt forskellige, uanset om I har sovet mere eller ej. I forsøg er der nemlig altid fejlkilder, som kan påvirke resultatet:

  • Hvad tror I, kan påvirke resultaterne i undersøgelserne?

  • Hvilke fejlkilder kan der være i undersøgelsen?

  • Kan man stole på sin egen undersøgelse?

  • Hvad tror I, at der skulle til for at lave undersøgelsen bedre?