Tidligere på året kunne DR Ultra fejre 10-års jubilæum, og lige siden begyndelsen har 'Ultra Nyt' leveret nyheder til børnene. Både de svære nyheder, de vigtige, de tragiske og de glade. Altid med det mål for øje at gøre børnene parate til at forstå og engagere sig i samtalen om den verden de er en del af – og med intentionen om at efterlade børnene med viden, nuancer og håb.
Om den nye værtsopgave siger Solaf Masoud:
- Jeg er både meget ydmyg og stolt over at skulle varetage så vigtigt og meningsfuldt et job, som at formidle nyheder til børn. Jeg glæder mig til at være med til at videreføre og udvikle 'Ultra Nyt', der efterhånden har en ret central plads i mange børns dagligdag. Børnene er vores fremtid, og vi har alle en interesse i, at børnene er engagerede i vores verden og ikke mindst giver dem svar på det, de er optaget af eller bekymrer sig om. Jeg vil gøre alt for at bidrage til, at nyhederne på 'Ultra Nyt' bliver serveret i øjenhøjde med respekt for, hvor børnene er i deres liv.
En vært skal være godt selskab
På 10 år har nyhedsbilledet forandret sig væsentligt. Digitaliseringen har betydet, at alle med en smartphone kan tilgå alle nyheder døgnet rundt. Men det har også betydet, at vi i højere grad skal tage hensyn til, at børnene nu er direkte tilskuere til en intens og til tider ubehagelig nyhedsstrøm. Og her bliver værtens tilgang helt afgørende.
- Der ligger en stor opgave for værterne i at være lige præcis dem, som man gerne vil være i selskab med. Solaf har en helt fantastisk evne til at se verden fra børns perspektiv og har et særligt talent for at bringe sig selv i spil, når hun formidler og stiller de spørgsmål, som børn gerne vil have svar på. Når børnene får indsigt i en værts egne følelser og tanker om en begivenhed herhjemme eller ude i verden, så forstår og husker de meget bedre, hvad nyheden handlede om. Jeg glæder mig så meget til at få Solaf med ombord, siger B&U-chef i DR Marlene Boel.
I 2019 modtog 'Ultra Nyt' Unicef-Prisen. En pris, der gives, fordi 'Ultra Nyt' leverer 'rigtige' nyheder til børn i en fake news-tid leveret på kanaler og i formater, der taler til målgruppen på en engagerende og nyskabende måde.