Valg til Europa-Parlamentet: Flere 19-29-årige skal stemme

Med støtte fra Tuborgfondet går Ungdomsbureauet og Mino Danmark nu sammen med P3 om at få flere 19-29-årige til at stemme ved det kommende valg til Europa-Parlamentet. Information og påvirkning gennem relationer og gode fællesskaber skal få de unge i stemmeboksen. Projektet slutter af med en fest i Albertslund, hvor Icekiid og Lågsus er med til at fejre demokratiet.

  • Med støtte fra Tuborgfondet går Ungdomsbureauet og Mino Danmark nu sammen med P3 om at få flere 19-29-årige til at stemme ved det kommende valg til Europa-Parlamentet. (Foto: © Mathias Svold, Ritzau Scanpix)
  • 'Lågsus' fra P3 - Pelle Peter Jencel og Nicholas Kawamura - er på scenen ved valgfesten. (Foto: © DR)
1 / 2

Med et valg til Europa-Parlamentet lige om hjørnet støtter Tuborgfondet nu et projekt, der skal få flere af de 19-29-årige til at sætte deres kryds ved valget. For lige netop den vælgergruppe har den laveste stemmeprocent i befolkningen.

- EU og det europæiske samarbejde spiller en afgørende rolle for de dagsordener, der fylder i samfundet som klima, fred og social retfærdighed og derfor er det vigtigt at få EP-valget på de unges radar. Selvom helt unge i Danmark i stigende grad føler sig som europæere, er deres forventning om at stemme tilsyneladende faldende. Derfor glæder jeg mig til at se om det at opbygge et pirrende engagement og fællesskab om at stemme, kan gøre en forskel, siger Mathias Findalen, der er programansvarlig for indsatsområdet Demokrati i Tuborgfondet.

Bag projektet står P3, Ungdomsbureauet og Mino Danmark, der sammen vil oplyse den unge målgruppe om det kommende valg og gøre det relevant for den enkelte vælger at bruge sin demokratiske indflydelse.

- Det er selvfølgelig et stort demokratisk problem, når grafen over stemmeafgivelse knækker hos de 19-29-årige. Hjemmeboende førstegangsvælgere påvirkes positivt af forældrenes demokratiske engagement, men fællesskabsfølelsen rundt om vores demokrati og alle traditionerne kommer ikke altid med, når de unge flytter hjemmefra. Det vil vi gerne være med til at lave om på, så flere af de unge i målgruppen kan se, at det har værdi at gøre deres indflydelse gældende, siger Isabella Hindkjær der er chef for P3 Radio og Podcast.

Ungdomsbureauet og Mino Danmark rækker ud

Projektet fokuserer på stemmeberettigede unge, der uden projektet ikke ville have stemt og er opdelt i fire faser. Information, hvor de unge får viden om europaparlamentsvalget og dets temaer. Relation hvor målgruppen finder nogen af følges med og spejle sig i. Aktion hvor de unge gør deres indflydelse gældende og får stemt. Og endelig 'fejring', hvor demokratiet fejres i et stort fællesskab, når der er blevet stemt.

- Hos Ungdomsbureauet har vi gennem 10 år arbejdet med forskellige unges engagement i samfundet og barriere for samme. Vi ved at relaterbar viden og et stærkt fællesskab er afgørende for unges deltagelse i demokratiet. Derfor er vores bidrag til projektet at sikre brobygning mellem unge, etablerede ungefællesskaber og konkret viden om valghandlingen og dens påvirkning påeget liv. På den måde tror vi på, at vi kan være med til at få unge der står på kanten af valghandlingen med, siger Anna Asghari, der er administrerende direktør i Ungdomsbureauet.

I projektet vil Mino Danmark have fokus på at nå ud til minoritets-etniske unge, der er særligt underrepræsenteret i valgstatistikkerne, så de kan blive engageret i valget.

- I Mino Danmark er vi glade for dette samarbejde, og det er vigtigt for os, at lave målrettet aktiviteter for at øge minoritetsetniske danskeres stemmedeltagelse og øge mangfoldigheden i samtalerne om politiske dagsordener og valgdeltagelse, siger Sama Sadat Ben Haddou, generalsekretær i Mino Danmark, og fortsætter:

- Mino Danmark når i det her projekt unge minoritets-etniske danskere gennem målrettede kampagner på sociale medier og ved samtale i øjenhøjde med hinanden som medborgere. Vi vil pointere vigtigheden af fællesskabet omkring det at stemme og forståelsen af hvilken indflydelse ens stemme har, bare man bruger den.

Demokratiske fællesskaber og stemmebusser

Mino Danmark vil blandt andet også stå for fem valgdebatter på steder, hvor der normalt ikke afholdes politiske debatter, og hvor målgruppen færdes. Ungdomsbureauet vil engagere 20 ungefællesskaber i valget fordelt på landets fem regioner. Her skal rammes steder, hvor det at stemme til et valg ikke er en selvfølge. Det er bl.a. ungdomsuddannelser og andre knudepunkter for unge. Her skal findes ambassadører, som kan være med til engagere andre unge i valget. For eksempel i form af at dele information, afholde valgarrangementer og i det hele taget skabe fællesskab og relationer, som kan bidrage til at skubbe de unge afsted mod stemmeafgivelsen.

På tværs af P3’s platforme vil der frem til valget være fyldt med egenfinansieret indhold, som bidrager til at højne vidensniveauet om valget og fremmer lysten til at gøre sin stemme gældende.

P3 vil også sætte sin 'stemmebus' på gaden, og den 6. juni, som er sidste dag, hvor der kan brevstemmes, vil bussen samle 19-29-årige op og transportere dem hen til de steder, hvor de kan afgive deres brevstemme. Bussen vil blandt andet komme til nogle af de lokalområder, hvor Ungdomsbureauet og Mino Danmark har engageret de unge og etableret fællesskaber.

Op til at stemmebussen er på gaden, kan man ringe til P3 og fortælle om unge i målgruppen, som man ikke tror vil stemme. Kan man få dem med i stemmebussen, så er man blandt de unge, som er med til at fejre demokratiet på valgdagen. Hele projektet slutter nemlig af med en fejring af demokratiet i form af en fest i Albertslund, hvor 'Lågsus' og Icekiid er på scenen. Her vil der være fyldt med unge, som har stemt og været i berøring med projektet. Det er Ungdomsbureauet, der afholder og arrangerer den afsluttende demokratifest.