DR’s lettere kaotiske bageprogram ’Ultras Sorte Kageshow’, hvor børn bager i mørke, er på vej ud i verden. Det sker, efter at det i foråret 2017 sikrede sig én af de eftertragtede Emmy-priser for at være ’Bedste underholdning for børn’.
Det amerikanske medieselskab MGM, der står for Metro-Goldwyn-Mayer, har netop købt en såkaldt option af DR Salg til at lave en verdensomspændende udgave af ’Baking in the Dark’, som er kageshowets engelske titel. Allerførst producerer MGM nu en amerikansk udgave af programmet, der i de seneste danske udgaver har haft Joakim Ingversen og Micki Cheng som værter. Den såkaldte dummy-udsendelse skal bruges til at få andre til at producere udsendelsen, slukke lyset og bage.
”MGM køber retten til at kunne sælge formatet til tv-stationer og produktionsselskaber over hele verden. Det betyder, at de får opskriften fra DR, men også at vi skal godkende de versioner, der måtte blive lavet. MGM har samtidig sikret sig rettighederne, så det ikke alene behøver være børn, der bager, men også kan være voksne, kendte, bagere – eller noget helt andet,” forklarer Louise Juel Severin, der er format-salgsansvarlig i DR Salg.
Godt tænkt
Afdelingshefen for DR Salg, Anders Kjærsgaard Sørensen, glæder sig over salget, og også over at DR med aftalen nu for første gang har handlet med MGM, der er en af de rigtigt store spillere inden for produktion og distribution af film og TV. MGM har for eksempel også rettighederne til talentshowet ’Voice’, som også har været sendt i Danmark.
”Aftalen med MGM er unik, fordi der er relativt få aftagere af programformater til børn. MGM begrunder deres køb med, at ’Ultras Sorte Kageshow’ er en original idé og godt tænkt. Jeg håber, at MGM samtidig kan være en potentiel partner på andre DR-programmer fremover. De har i hvert fald vist interesse for mere,” siger Anders Kjærsgaard Sørensen.
En fjer i hatten
Redaktør Jonas Kryger Hansen fra DR Ultra glæder sig over, at programmet nu får et internationalt liv.
”Tanken om at se folk i andre lande famle sig igennem at kreere et misfoster af en kage, som så til gengæld bliver bragt til verden med masser af kærlighed, nysgerrighed og samarbejde i køkkenet, gør os stolte på DR Ultra. Det er vigtigst for os, at danske børn har haft stor værdi af at se og interagere med programmet, men det er så absolut også en fjer i hatten, at også udlandet kan se værdi i DR Ultras programmer,” siger han.
MGM planlægger at have sin dummy klar til efteråret og derefter at gøre en særlig indsats for at få afsat ’Ultras Store Kageshow’ på MIPCOM-messen i Cannes i Frankrig, hvor tv-købmænd fra hele verden mødes.
Herhjemme vender ’Ultras Sorte Kageshow’ tilbage på DR Ultra i efteråret.