Snapchat er det hurtigst voksende sociale medie i Danmark. På tre år er antallet af brugere på Snapchat steget med 140 procent.
Tallet fremgår af rapporten ’Medieudviklingen 2015’, som DR Medieforskning netop har udgivet.
Det er især blandt de unge, at Snapchat er populært. Tre ud af fire af brugerne er nemlig under 30 år, fortæller medieforskerne Rasmus Thaarup og Sofie Scheutz i rapporten.
Det afgørende ved Snapchat er, at indholdet forsvinder, så snart modtageren har set beskeden. Det får brugerne til at producere en anden slags indhold end på sociale medier som Facebook, Instagram og Twitter. På Snapchat er indholdet mere spontant og mindre velovervejet, fordi brugerne ikke hænger på gamle opslag på deres tidslinje.
Det betyder også, at der er flere, der selv producerer indhold på Snapchat. På mange andre medier nøjes en stor del af brugerne nemlig med at kigge på andres indhold, uden selv at lave opslag.
Det skyldes blandt andet, at Snapchat kun er for ens få udvalgte venner. I gennemsnit har en dansk Snapchat-bruger 28 venner. Til sammenligning har en dansker gennemsnitligt 235 venner på Facebook, skriver de i rapporten.
Facebook er stadig størst
Snapchat stormer frem, men det er ikke på bekostning af Facebook, der stadig er det foretrukne sociale medie. Og ifølge DR Medieforskning vil Snapchat ikke overtage for de andre store, sociale medier.
”Snapchat ville relativt nemt kunne undværes, mens Facebook stadig er en afgørende faktor i de flestes hverdag,” lyder det i rapporten.
For hvor man på Facebook kan invitere sine venner til en begivenhed og lave lange samtaletråde, er Snapchat øjebliksbilleder til ens nærmeste venner, som man i forvejen ofte har kontakt med. Snapchat er altså et supplement til den kontakt, man ellers har, i en uformel form.
DR på Snapchat
I DR har man også fokus på Snapchat. Her er der oprettet syv Snapchat-profiler, der er bundet op på et DR-program eller en kanal.
Det er primært programmer for børn og unge, der har fået tilknyttet en Snapchat-profil. Det gælder for eksempel ’Ultra Nyt’, P3 og DR3. Og Lars Damgaard, der er redaktør for sociale medier i DR, synes, det giver god mening med profilerne.
”Rigtig mange af de unge er på Snapchat, så selvfølgelig skal vi også være der. Til gengæld giver det ikke rigtig mening at oprette en Snapchat-profil til for eksempel P4, for der er bare ikke så mange P4-lyttere der snapper,” siger han.
Snapchat bliver brugt til at skabe mere synlighed omkring programmer. Og på ’XFactor’-profilen, der er DRs og en af landets største profiler, producerer journalisterne indhold, samtidig med at de laver indhold til andre DR-platforme.
”Sidste fredag var en af vores journalister for eksempel hjemme hos den tidligere vinder af ’XFactor’ Emilie Esther for at snappe gennem aftenen, mens hun så den nye sæson af ’XFactor’, samtidig lavede journalisten en video og en artikel til dr.dk,” fortæller Lars Damgaard.
På den måde supplerer medierne hinanden. Det betyder, at man kan finde indholdet flere steder, men at det er formateret forskelligt.
”Vi bruger Snapchat på platformens præmisser. Det betyder, at vi kommunikerer med de visuelle greb, der er til rådighed som emojis og håndtegninger og i den form, som Snapchat lægger op til, og så kommer historien til at se anderledes ud end på dr.dk.”