Mobiltelefonen er kommet til at spille en helt central rolle i mange danskeres hverdag – også så central, at mobilen nu er det første, som cirka 30 procent af befolkningen kigger på, når de står op om morgenen, og det sidste, de kigger på, inden de går i seng.
Tallet fremgår af rapporten ’Medieudviklingen 2015’, som DR Medieforskning netop har udgivet.
”Radioen har stadig mange lyttere om morgenen, og når man er på vej hjem fra arbejde. Computeren bliver stadig brugt af de fleste i arbejdstiden, og TV’et har stadig mange seere om aftenen i primetime. Men mobiltelefonen bliver benyttet i kombination med de ældre medietyper stort set døgnet rundt,” skriver de to medieforskere Jacob Lyng Wieland og Rasmus Thaarup fra DR Medieforskning i rapporten.
De mener blandt andet, at mobiltelefonen har fået så stor en plads i vores dagligdag, fordi den er særlig god til de korte pauser.
Går på nettet fra telefonen
Ifølge ’Medieudviklingen 2015’ er mobiltelefonen i stigende grad også den foretrukne enhed, når man tilgår indhold på nettet. I 2014 brugte hver dansker over 12 år i gennemsnit 35 minutter om dagen på internettet via mobiltelefonen, mens tallet var steget til 41 minutter sidste år.
”At danskenes internet- og medievaner bliver mere mobile, kan vi for eksempel se på de sociale medier. 24 procent af de danske Facebook-brugere er nu kun på Facebook via mobiltelefonen, mens 63 procent benytter både computer og mobiltelefon,” forklarer de to medieforskere.
Fra 20 til 60 procent om dagen
Tilbage i 2011 var det 20 procent af danskerne, der var på nettet dagligt eller næsten dagligt på deres mobiltelefon. Sidste år var det tal steget til 60 procent, ifølge rapporten.
I ’Medieudviklingen 2015’ kommer Jacob Lyng Wieland og Rasmus Thaarup også med et bud på, hvor udviklingen for vores ”samliv” med mobiltelefonen er på vej hen.
”Smartphonen har allerede i sit korte liv haft stor indflydelse på medievaner, brancher og på vores sociale liv. Der er ingen tvivl om, at det vil fortsætte. Noget kunne tyde på, at den næste transformation handler om at gøre telefonen til en personlig assistent, hvor apps taler sammen indbyrdes, deler information om hinanden og dermed lærer os bedre at kende,” skriver de to medieforskere i rapporten.