Hvordan sætter man musik til Danmarks natur? Til fødsel og død i dyreriget, parring og sult, når et dyr jager eller bliver jagtet. Når årstiderne ruller hen over det danske landskab.
For lidt over et år siden pitchede komponist Rasmus Zwicki og to andre komponister deres bud på, hvordan musikken kunne lyde til ’Vilde vidunderlige Danmark’ – DR’s store naturserie, der har ambitioner om at være på niveau med internationalt førende naturproduktioner.
Det endte med, at de alle tre – Rasmus Zwicki, Peter Due og Anthony Lledo – blev hyret ind til at skabe musikken til serien i fem afsnit.
- Serien varer fem timer, og fordi dyrene ikke taler, er det musikken der skal kommunikere en hel del. Så det er rigtig meget musik, vi har komponeret – over tre timer, siger Rasmus Zwicki.
Den 40-årige komponist, der blandt andet har en master i komposition fra Guildhall School of Music and Drama i London, har komponeret seriens hovedtema, musik til alle de forskellige danske landsskabstyper og årstider samt et udvalg af konkrete dyrehistorier. Inspirationen har han hentet ude i naturen.
- Jeg har gået lange ture rundt om i landet og mærket den natur, der er. Jeg har prøvet at lytte mig ind til, om det danske landskab har en musik. Jeg har sat mig i skoven, ved søen, ved havet og set, hvordan landskabet bevæger sig. Solstrålen, der spejler sig i en blank sø, bliver til lyd – klare, bølgende klange. Det lyder ikke som vand, men som oplevelsen af at se på vand. Jeg indfanger pulsen, tempoet og energien, når jeg er derude og finder den klang og struktur, musikken skal have – og hvilke instrumenter jeg hører i de forskellige landskabstyper, fortæller Rasmus Zwicki.
Musikkens rolle er central
I forhold til de konkrete scener med forskellige dyr har en af udfordringerne været at ramme den rigtige intensitet.
- Det handler om at finde balancen i musikken. Musikkens rolle er meget central i forhold til at formidle dramaet, og man kan nemt give for meget eller for lidt i forhold til, hvad der skal fortælles. Der kan være tale om et lillebitte dyr, men når man zoomer ind på det, vil en bestemt scene måske være en stor historie for dyret. Og hvor lægger musikken sig så henne? Skal lyden være stor? Eller skal den være lille og spinkel? Det kan være en udfordring at finde den rigtige størrelse og dybde i udtrykket, siger Rasmus Zwicki.
Helt praktisk har der også været udfordringer med nogle af de konkrete scener.
- Mens jeg lavede musikken, lå fotograferne jo stadig ude i landet og filmede dyrene. Så jeg har ofte komponeret ud fra beskrivelser af, hvad de håbede på at filme – vel vidende at dyr jo kan være lidt mere utilregnelige end skuespillere. For at det kunne passe med orkestrets tidsplan har vi været nødt til at indspille musikken på et tidspunkt, hvor alt ikke var filmet, og derfor måtte vi komponere nogle generelle stykker, der kunne bruges på for eksempel nuttethed, jagt, kamp, parring og ’romantik’, smiler Rasmus Zwicki.
Storslået og episk
Musikken er indspillet af DR Symfoniorkestret, DR Pigekoret og forskellige solister og er det største orkestersoundtrack, der er lavet til en dansk dokumentar.
- Jeg er sindssygt taknemmelig. For mange komponister er orkestret det ultimative instrument. Samtidig er kombinationen af naturemnet og den brede orkesterlyd helt ideel, også til den lille flade danske natur. Der er noget storslået og episk over naturen, uanset hvor i verden man er. Når man i serien ser sæler i slowmotion, så er det kæmpestort. Eller nogle af de mindre dyr – dyret er lille, men dets liv er et mirakel, og det er der bare stor musik i. Så vi har et emne, der kan rumme stor orkestermusik, og det er en kæmpe ære og fornøjelse at være med til, siger Rasmus Zwicki.
Henrik Bo Nielsen, der er direktør i DR Kultur, Børn og Unge, glæder sig til, at serien løber over skærmen i foråret 2020 – og til koncerterne i Koncerthuset i juni 2020 med musikken fra serien.
- Med hjælp fra tre unge komponister er DR Symfoniorkestret og DR Pigekoret lykkedes med at skabe en original og fængende lydside til ’Vilde vidunderlige Danmark’, der giver en ekstra dimension til naturoplevelsen. Samtidig akkompagnerer musikken tv-billederne på en måde, så det giver nyt liv til vores danske sangskat, som for eksempel ’Solen er så rød mor’ og ’I skovens dybe stille ro’. Dette samspil mellem komponister, DR’s kor, orkestre, tv-produktion og live-koncerter er et godt eksempel på public service. Når vi bruger alle husets facetter, taler det stærkt til vores sanselighed, siger Henrik Bo Nielsen.
Halvandet år med naturmusik
Når serien har premiere, vil Rasmus Zwicki have beskæftiget sig i omkring halvandet år med at sætte musik til den danske natur.
- Det er først og fremmest dybt tilfredsstillende at være del af noget, som så mange mennesker skaber sammen og indgå i dette her fascinerende samspil med musikere og sangere, der får partiturerne til at klinge, fotografer, som fanger de fantastiske billeder, forfatterne, der former scenerne og instruktør og klippere, som får det hele til at spille sammen. Og så er jeg også blevet klogere på, hvordan geografien former os som mennesker - hvad det vil sige at være skabt ud af et bestemt landskab, og hvad for eksempel den danske sangskat har af relation til det danske landskab, smiler Rasmus Zwicki.