Nu kan børn lære om Genforeningen hos DR Skole

DR Skole har produceret undervisningsmateriale til DR-serien ’Grænseland’, ligesom man er klar med forløb om Genforeningen til 3.-9. klasser, som skal være med i ’Historiedysten 2020’.

DR Skole er klar med undervisningsmateriale om Genforeningen i anledning af 100-året for Sønderjyllands genforening med Danmark. Grafik: DR Skole.

I løbet af de seneste måneder har DR sat massivt fokus på Genforeningen og på, at det i 2020 er 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark.

Det er for eksempel sket med drama-dokumentarserien ’Grænseland’, DR1-programmerne ’Sønderjysk for begyndere’, debatprogrammerne ’Kampen om historien’ på DR2, direkte transmissioner på DR1 fra Folkehjem i Aabenraa og Dybbøl Mølle på 100-års-dagen for afstemningen og selve genforeningen og meget andet.

Nu har DR Skole undervisningsmateriale klar til en målgruppe, der måske ikke har hørt så meget om Sønderjyllands turbulente historie indtil videre: nemlig landets skoleelever.

DR Skole har netop lanceret undervisningsmateriale til ’Grænseland’, som er rettet mod 7.-9. klasse. Derudover er DR Skole også klar med indhold til alle elever fra 3.-9. klasse, som planlægger at tilmelde sig det, der hedder ’Historiedysten 2020’. Dysten, som arrangeres af Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot i Hillerød hvert andet år, er netop i 2020 en dyst i viden på historien om Sønderjyllands genforening med Danmark for hundrede år siden.

- Genforeningen er en helt oplagt ting at lave undervisningsmateriale på, og DR Skole har været med i planlægningen af DR’s genforeningstema lige fra start. Indholdet, der tager udgangspunkt i ’Grænseland’, er ude lige nu, hvor sidste afsnit af serien er blevet sendt. Dermed kan vi også bringe klip fra serien, som kan benyttes i undervisningen, forklarer journalist og tilrettelægger Rikke Weinreich Sørensen fra DR Skole.

Går tematisk frem

Hun forklarer, at DR Skole har valgt at gå til ’Grænseland’ tematisk i undervisningsmaterialet. Blandt emnerne er for eksempel ’Nationalisme i 1800-tallet’, ’Nationalkamp og symboler’, ’Dilemmaer i 3-års-krigen’, ’Breve fra fronten’ og et fokus på det unge, sønderjyske mænd, der måtte kæmpe på tysk side under Første Verdenskrig.

- Vi lancerer temaet på et tidspunkt, hvor det er præcis 100 år siden, at Genforeningen fandt sted. Men både krigen i 1864 og 1920 er såkaldte ’kanon-punkter’ i undervisningen – det vil sige noget, børn skal stifte bekendtskab med i skolen. Derfor er det også materiale, der vil kunne bruges igen og igen af lærerne – også i de kommende år, forklarer Rikke Weinreich Sørensen.

Hun forklarer, at DR Skole den seneste tid har haft henvendelser fra lærere, som godt kunne tænke sig materiale om Genforeningen - og det får de altså nu, så de for eksempel kan bruge det i efterårets undervisning.

Tre emner til ’Historiedysten’

Efterhånden er det blevet en tradition, at DR Skole producerer supplerende materiale til ’Historiedysten’, når Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot holder den. Og det er som nævnt også tilfældet i 2020.

I konkurrencen dyster 3.-9. klasse-elever fra hele Rigsfællesskabet og de danske skoler i Sydslesvig i viden på historien om Sønderjyllands genforening med Danmark i 1920 - og det lige fra nederlaget i 1864 til Sønderjyllands tilbagevenden til Danmark 56 år senere. Målet for konkurrencen er at sætte fokus på danmarkshistorien på en anderledes, udfordrende og aktiverende måde.

Sidste frist for skolerne for at tilmelde sig er den 28. august i år, og DR Skoles materiale lægger sig op ad de tre niveauer, der hver dyster i forskellige temaer om Genforeningen 1920.

Genforeningen tæt på dig selv

Til 3.-4. klasserne har DR Skole produceret et forløb om mindesmærker og lokalhistorie, til 5.-6. klasserne er der et forløb om sønderjydernes tilhørsforhold til Danmark, mens forløbet til 7.-9. klasserne specifikt handler om afstemningen i 1920.

Nu er der også lavet undervisningsmateriale til ’Grænseland’. Foto: Morten Krüger/Grafik: Phoebus Moreleón

- Temaet til ’Historiedysten’ er skabt for at give eleverne generel viden om Genforeningen, og vi gør det på forskellige måder, der passer til målgrupperne, forklarer Rikke Weinreich Sørensen.

Blandt opgaverne til 3.-5. klasse er for eksempel, at børnene skal finde Genforeningen tæt på dem selv – for eksempel i form af monumenter og mindesten. De skal også komme med et bud på, hvad de ville rejse en mindesten for om 100 år fra deres område, hvis de altså fik muligheden.

5.-6. klasserne kan blandt andet lære mere om, hvordan det er at være barn i et grænseland og om danskerne i Sydslesvig i dag, mens de ældste – 7.-9. klasserne – for eksempel kan fordybe sig i ’Påskekrisen’ eller valgplakaterne fra 1920. De kan også tage en genforeningsquiz.

På dr.dk/skole kan du finde de to temaer Grænseland og Historiedysten 2020: Genforeningen her.

Alle kan fortsat se serien ’Grænseland’ på DRTV her