Maria, Emil og Christoffer giver DR et digitalt kick

Hvordan når DR ud til flere yngre brugere? Det har tre unge produktionstalenter givet deres bud gennem et tre måneders innovationsforløb hos DR Lab.

Maria Louise Hansen, Emil Pahl og Christoffer Karne har været 10 uger hos DR Lab. Foto: DR.

Maria Louise Hansen, Emil Pahl og Christoffer Karne er ved at lægge sidste hånd på en video med titlen 'Kæreste med en 'Game of Thrones'-fan'. Det er den sidste i en række af fem videoer til Facebook, som de tre har produceret hen over efteråret i et 10 uger langt forløb hos DR Lab.

De 10 uger har kørt som fem runder af to ugers varighed, hvor der i hver runde er blevet idéudviklet, forberedt til produktion, optaget video, redigeret og publiceret en video.

”Det har være fedt. Vi har været tvunget til at rykke hurtigt med tingene. Og man kan se en stor forskel på den første video, vi lavede, og den sidste. Vi er blevet bedre til at rykke hurtigt og optimere, og det er cool at komme ind i DR-maskinen, der spiller sammen på kryds og tværs – det er mega tjekket,” fortæller 24-årige Emil Pahl, der er ved at afslutte uddannelsen Multiplatform, Storytelling & Production på VIA University College i Aarhus.

”Det har været sindssygt spændende, og vi har lært, hvordan man laver videoer på en mere professionel måde,” siger 18-årige Christoffer Karne, som er selvlært videoproducent og går på Egedal Gymnasium i Stenløse. For 24-årige Maria Louise Hansen, der studerer Game Design på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.

”For mig har det været en helt ny ting at filme, og det har været fedt og lærerigt at prøve det. Jeg har lært mere og mere undervejs, og vi har lært at forstå hinanden og arbejde sammen,” siger hun.

DR Lab er et samarbejde mellem DR Medieproduktion og DR Kultur Digital, og det er et forsøg på at knytte unge mennesker med en anden baggrund tættere til en redaktion i længere tid.

”Vi vil gerne prøve at få en anderledes tankegang tættere på vores redaktion. De her unge får mulighed for selv at udføre nogle af deres tanker, og de kommer med kritiske indspark til, hvad vi kan gøre anderledes for at ramme en yngre målgruppe på 15-25-årige. De er med til at holde os på tæerne, og når vi skal være noget for alle, så er det godt, at der også er nogle fra den her målgruppe, der laver noget af indholdet. Til gengæld giver vi dem mentorskab undervejs,” forklarer Frederick S.K. Larsen fra DR Kultur Digital.

Forløbet med Maria Louise Hansen, Emil Pahl og Christoffer Karne er det andet forløb, som DR Lab kører. De tre er udvalgt, efter de i sommer deltog på DR Sommerskole, hvor knap 30 unge produktionstalenter var inviteret til en uges innovationssprint for at løse reelle problemstillinger for DR’s redaktioner.

Frederick S K Larsen, Sarah Cederberg, Christoffer Karne og Emil Pahl i gang med optagelser til en Facebook-video. Foto: DR.

”Vi vil gerne lave et talentprogram for dem, der er bag skærmen. De kan måske noget af det, man skal kunne i fremtiden, når det kommer til indholdsproduktion. Det er ikke et mål i sig selv, at de skal ansættes hos os bagefter, men de er en del af den målgruppe, vi gerne vil lave noget til, og de udfordrer den måde, vi gør tingene på,” siger Sarah Cederberg fra DR Medieproduktion. Frederick S. K. Larsen tilføjer:

”De er enormt alsidige; de filmer selv, de klipper selv, de har en holistisk tilgang til at lave produktioner, og det er spændende. De åbner vores øjne for, hvordan fremtidens medieproduktionsarbejder kan se ud. Og det passer godt på en digital afdeling som DR Kultur Digital, hvor man skal være klar til at tage flere hatte på."

Flere af holdets produktioner har fået stor succes. Videoen 'Kæreste med en CS-GO-fan' har 621.000 visninger på Facebook, og 'Kæreste med en Harry Potter-fan' har 956.000 visninger.

”Det er faktisk nogle af de videoer hos DR Kultur Digital, der er gået allerbedst på sociale medier. Vi har turdet give os i kast med at lave noget sjovt, og med Maria Louise, Emil og Christoffer havde vi repræsentanter med fra den målgruppe, som vi gerne ville ramme. De kunne sikre, at vi ikke blev en sjov onkel. Vi fik afspejlet en fankultur og blandt andet vækket en nysgerrighed for gamerkulturen,” fortæller Frederick S K Larsen.

”Det var superfedt med Harry Potter-videoen, hvor der var venner, der kommenterede den over for mig, uden de vidste, at jeg var med til at lave den. Da fik jeg lige fem minutters fame,” griner Maria Louise Hansen.

”Det var ikke lærere, der så videoerne, som hvis det var en skoleopgave, men helt almindelige danskere. Det var Danmark, der gav os karakterer for dem. Det var fedt at se, hvordan de klarede sig,” siger Christoffer Karne.

Ud over de flotte brugertal tager de tre unge talenter flere ting med fra 10 uger i DR Lab.

”Jeg har fået masser af erfaring, gode kontakter og minder. Jeg har lært om workflow, at vinkle og holde retning på det, man laver, når man først går i gang. Jeg er blevet bedre til at rykke hurtigt. Flere gange har jeg tænkt: shit, det når vi aldrig, men det har vi gjort. Det give en masse selvtillid,” siger Emil Pahl, mens Christoffer Karne tilføjer:

”Jeg har også fået en masse selvtillid. Vi er lykkedes med det her, så hvorfor ikke også lykkes andre steder."

”Vi har fået en masse gode metoder og eksempler på, hvordan man gøre tingene. Jeg har blandt andet fået en bedre idé om, hvordan det tekniske fungerer, ” siger Maria Louise Hansen.