Livemusik i timevis: Kom med bag om ’Fredagsscenen Live’

Hver uge bringer DR lige nu livemusik ud til lytterne i ’Fredagsscenen Live’, hvor alt fra helt nye navne til velkendte kunstnere er med som gæster. Vi var med, da musikken fyldte Koncerthusets studier og danskernes radioer fredag den 19. marts.

Carl Knast er et nyt hiphop-navn, som i fredags optrådte til 'Fredagsscenen Live'. (Foto: © Sebastian Alexander Skousgaard)

I DR Koncerthusets Studie 3 arbejder røgmaskinen på højtryk. Enorme bogstaver, som i dagens anledning udgør bagtæppet for kunstnernes optræden, danner ordet FREDAG. Et gammelt klaver er placeret midt på gulvet, flankeret af musikerne Carl Knast og Andreas Odbjerg, som står klar foran de mange kameraer.

En intro går i gang, og med ét splittes klaveret til atomer af Bai-D fra Suspekt, der vader ind på scenen og svinger med en kæmpe hammer. Tangenter og træstumper vælter ud på gulvet, mens danserne sætter i deres trin. ’Fredagsscenen Live’ er i gang, og studiet koger.

- Ingen vil tag’ mig ind, og ingen vil la’ mig være. Uhh-ihh, Jeg’ fra et hjem uden klaver, rapper Carl Knast og gæster.

Studie 3 i DR's Koncerthus står klart til 'Fredagsscenen Live'. (Foto: © Sebastian Alexander Skousgaard)

Radio med og for levende mennesker

Musikken spiller, og der er en god stemning i studiet, mens de mange fotografer farer rundt for at dokumentere koncerten. Dog med god afstand til kunstnerne, da radioproduktionen er arrangeret med alle forbehold for corona.

Generelt kan man mærke, at både værter og musikere sætter stor pris på at få lov til at opleve en rigtig liveoptræden. Carl Knasts performance i ’Ny lyd' på P3 er blot en ud af mange optrædener denne fredag, og allerede om morgenen har man kunnet opleve poptalentet Dopha i ’Go’ Morgen P3’.

Det er ikke kun i DR Byen, at livemusikken spiller. ’Take Off’ på P4 er rykket ud i den virkelige verden, og i Nordhavn i København gør værten Jesper Bæhrenz klar til sending. Den erfarne sangerinde Barbara Moleko er med som gæst.

- Vi sender ude fra et vinylpresseri i Nordhavn, og det er enormt fedt at være her. Der kan godt blive skabt en distance, hvis man sidder i et studie hele tiden, for man ved ikke helt, hvem der sidder i den anden ende. Nu står vi lige pludselig levende foran dem, og den energi, som sådan et vinylpresseri kan give med klik og damp fra maskineriet i baggrunden, tilføjer noget rigtig fedt, siger Jesper Bæhrenz, der er vært på ’Take Off’.

Levende musik i en koncertfattig tid

For mange musikere er den almindelige rutine med at skrive og indspille en sang for derefter at kunne optræde med den blevet svær at opretholde. Det seneste år har været meget koncertfattigt på grund af nedlukning og restriktioner. Derfor er Jesper Bæhrenz særligt glad for at få lov til at præsentere livemusik i radioen.

- Det giver noget specielt, når musikeren træder ind foran mikrofonen. Folk indspiller stadigvæk masser af musik i øjeblikket, men det er sværere at få lov til at optræde med det. Den del er ligesom skåret væk. Til’ Fredagsscenen Live’ får vi lov til at formidle den her musik til lytterne, og det, synes jeg, er et privilegium ud over alle grænser. Selvom vi ikke kan tilbyde et publikum, lyder det da også af noget, når fire mennesker klapper, siger Jesper Bæhrenz.

Mens Barbara Moleko spiller på P4, sender ’Vi ringer, de spiller’ på P5 fra Sølvtorvet i DR Koncerthuset, hvor Anders Blichfeldt er med som gæst.

Scenen skal gøres klar til de næste efter Carl Knasts optræden til 'Fredagsscenen Live'. (Foto: © Sebastian Alexander Skousgaard)

Tilbage i P3-studiet er Carl Knast færdig med sin optræden. Klaverstumperne fejes op fra gulvet, og røgmaskinen får sig en velfortjent pause. De musikalske gæster slænger sig i studiets læderstole og nogle får sig endda en fredagsøl. Som upcoming hiphop-navn har Carl Knast opnået meget på trods af corona, men koncerterne er i den grad savnet.

- Det her er jo det tætteste, vi kommer på, at noget sker i virkeligheden. Hold kæft, hvor er det fedt at være i radioen, udbryder Carl Knast, mens han interviewes af Emil Lange og Fie Neergaard i ’Ny lyd’ på P3.

Upcoming i bedste sendetid

Det er også tilfældet for sangerinden Brimheim, der senere på dagen gæster ’Livebeatet’ på P6 Beat i samme studie. Bogstaverne proklamerer stadigt FREDAG bag musikerne, men nu er DJ-pulten skiftet ud med Marshall-forstærkere og trommesæt, mens den alternative indiepop komplimenteres af en energisk optræden fra et helt liveband. Man kan i den grad mærke, at Brimheim har savnet at spille for et publikum, hvilket hun da også gør opmærksom på.

- Jeg har på en måde fået mit gennembrud under corona. Pludselig bliver jeg spillet i radioen, og min musik får en opmærksomhed, som jeg har drømt om hele mit liv. Det er desværre virkeligt sjældent nu om dage, at man får mulighed for at spille en koncert. Især når man er en helt ny artist som mig, så det er fedt at få muligheden for at spille her i radioen, siger Brimheim.

Brimheim er en ny artist, som på trods af corona har oplevet stor opmærksomhed i den seneste tid. (Foto: © Sebastian Alexander Skousgaard)

I stor kontrast til de energiske optrædener med Carl Knast og Brimheim er der i Koncerthusets Studie 4 en mere intim stemning. ’Klassisk & Venner’ på P2 sender live med guitaristen Jakob Bangsø og cellisten Jakob Kullberg. Med et fokus på de to musikeres samarbejde dykkes der ned i alt fra spansk guitar til singer-songwriter-stemning og improvisation.

Der er noget for enhver smag til ’Fredagsscenen Live’, og det har været vigtigt for Anette Kokholm, der er radiochef i DR, at både fremadstormende navne og etablerede kunstnere kan opleves i radioen hver fredag.

- Der er mange afsavn i denne tid, og en del af det er, at vi ikke kan gå til koncerter. Derfor fylder vi endnu en gang programmerne med timevis af levende musik, så publikum og musikere får rum til at møde hinanden gennem radioen. Vi skal både opleve velkendte kunstnere, men vi løfter også helt nye navne og numre fra den danske musikscene frem i udsendelserne, siger Anette Kokholm.

’Man kan mærke, at det er live’

Livemusikken spiller en stor rolle i radioen denne fredag, og livefornemmelsen får man også til en af dagens sidste optrædener med jazzpianisten Steen Rasmussen og hans ’Quinteto’ med besøg af Josefine Cronholm. Bandets intense øjenkontakt og udveksling af smil mens de optræder i ’Syv Jazzprofiler’ på P8 vidner om en enorm spilleglæde, og den eksotiske og brasiliansk inspirerede jazz fylder DR Koncerthusets Studie 4 med masser af sommerstemning.

Efter første del af koncerten sidder Steen Rasmussen i en sofa for at blive interviewet af vært Naya Buric, og midt under en historie om, hvor pianistens begejstring for Brasilien startede, braser sofaen pludselig sammen under ham. Et par sekunders stilhed passerer, før både værter, musikere og teknikere bryder ud i latter.

- Der skete det her i studiet, at min sofa brasede sammen midt i historien. Men jeg sidder stadig fremragende, griner Steen Rasmussen, der nu ligger halvt nede på gulvet.

Evnen til at improvisere findes i mere end bare jazzmusikken, og holdet henter hurtigt en ny sofa til den musikalske gæst. Uanset om der er tale om et smadret klaver til en hiphop-koncert eller en drilsk sofa under et interview, spiller det spontane og uventede en væsentlig faktor, når det kommer til dagens optrædener. En tekniker udbryder også for sig selv:

- Ja, man kan da i hvert fald mærke, at det er live.

Steen Rasmussen Quinteto spiller aftenen ind med besøg af Josefine Cronholm til 'Fredagsscenen Live'. (Foto: © Sebastian Alexander Skousgaard)

Som det sidste navn denne fredag underholder DJ-kollektivet Angebot i ’Vidundergrunden’ på P3, mens aftenen går på hæld og mørket sænker sig over DR Byen. Et tydeligt tilfreds hold pakker kablerne og mikrofonerne sammen for denne gang, men allerede næste fredag spiller livemusikken igen i din radio.

Fredag den 26. marts kan du i ’Fredagsscenen Live’ opleve Christopher, Jacob Dinesen, Branco, Ivan Pedersen, Jakob Bloch Jespersen, Guldimund, Lotte Anker Kvartet og Smokey.