Ane Saalbach er ikke i tvivl. Serien ’Grænseland’ om Sønderjyllands genforening med resten af Danmark i 1920 er noget af det mest udfordrende, hun nogensinde har været med til at lave.
- Jeg tror aldrig, jeg har været med til at lave noget, der var så svært. Hvad er et hertugdømme? Hvad er Slesvig-Holsten? Og hvorfor er det ikke en del af Danmark, når kongen er den samme? ’Grænseland’ foregår i en tid, hvor hele Europa er i opbrud, og der er ikke ret meget, man kan sammenligne med i dag.
- Men det er samtidig det, som gør det spændende. At sætte sig ind i en kompliceret historie, forstå detaljerne og hvordan Verden, Europa og Danmark så ud midt i 1800-tallet. Og så forsøge at fortælle det svært tilgængelige stof på en måde, der rammer så bredt, at vi kan få hele familier til at sidde og se med, siger Ane Saalbach.
Hun har i en årrække været redaktør i DR Historie, og hun var redaktør på ’Historien om Danmark’ sammen med Dorthe Gad Thuemoes. Nu er hun producent på ’Grænseland’, der i fire afsnit dykker ned i årene 1840 til 1920 og tiden fra før den 1. Slesvigske Krig, krigen i 1864, til Første Verdenskrig og selve Genforeningen i 1920.
Arbejdet med serien begyndte tilbage i august 2018.
- Vi har haft en meget lang manuskriptfase. Vi skulle forstå historien og finde de personer, der kunne bære den historie, vi vil fortælle. Vi har talt med mange eksperter, læst mange bøger, dagbøger, breve og aviser fra tiden. Det er en epoke, som historikere har brugt hele liv på at forstå. Det skal vi forsøge at forenkle til en fortælling med en start, midte og slutning, som folk kan se uden at have en stor forhåndsviden, siger Ane Saalbach.
Vil bringe følelser i spil
Hvert af de fire afsnit har en hovedforfatter, og Ane Saalbach har været med på sidelinjen på alle manuskripterne. Hun fortæller, at det handler om at lave en dramatisering, der baserer sig på fakta, men som bruger virkemidler fra klassisk drama for at sikre en fremdrift i fortællingen.
- I manuskriptarbejdet fik vi lagt et fællesgrundlag for serien. Herefter arbejdede vi os ind på en præmis for hvert afsnit: hvor ligger konflikten, udviklingspotentialet, hvilke personer er vigtige? Det var en lang proces, forklarer Ane Saalbach.
Om de fortællemæssige virkemidler siger hun:
- Vi vil gerne lave en fortælling om mennesker, som seerne kan identificere sig med. Vi vil bringe følelser i spil, samtidig med at vi fortæller om politik og krig. Vi har også integreret musikken som en del af fortællingen. Phillip Faber har blandt andet skrevet nye arrangementer af gamle sange, som vi har fået moderne solister til at indspille, så serien har fået sin helt egen lyd.
Balance mellem fakta og drama
’Grænseland’ beskriver primært historiske personer, men der er ikke tale om en en-til-en-fortælling.
- Man kan godt have lyst til bare at gå med dramaet og digte videre på de gode historier om krig eller kærlighed, men serien skal også kunne tåle en historisk granskning. Derfor er der hele tiden tale om en balance mellem fakta og drama. Vi har hele vejen samarbejdet med mange forskellige eksperter, der har læst manuskripterne og set programmerne igennem. De skal ikke godkende noget, men se om det, vi fortæller, holder historisk.
- I forhold til ’Historien om Danmark’ har vi styrket dramadelen i ’Grænseland’. Lars Mikkelsen er stadig vores suveræne hovedfortæller, men vi kommer tættere på de personer, vi fortæller om, og har dialog i scenerne og derfor også skuespillere. Og eksperter. Det er et kæmpe puslespil at få dele til at gå op, så fortællingen lever, forklarer Ane Saalbach.
Lars Mikkelsen: Mange har kæmpet for os
Skuespiller og hovedfortæller Lars Mikkelsen siger om arbejdet med serien:
- Under arbejdet med ’Grænseland’ står det klart for mig, at i det land, hvor jeg bor, er der uendelig mange mennesker, der har kæmpet på mine vegne og for mine rettigheder. Det er årsagen til, at jeg i dag kan bo i et land, der bygger på demokrati og på frihed. Hvis jeg kan være med til at brede ud, hvordan vi som land kom hertil, ja, så gør jeg det med den største glæde.
Ane Saalbach er spændt på, hvordan seerne tager imod ’Grænseland’, der har premiere på DR1 og DRTV søndag den 17. maj.
- Jeg har totalt sommerfugle i maven. Vores fælles historie er vores allesammens historie. Det betyder, at folk vil synes, forskellige ting er vigtige. Vi har lagt et snit, men det er langt fra hele fortællingen. Vi har taget nogle valg. For eksempel fylder krigen i 1864 ikke så meget. Til gengæld har vi gjort meget ud af at fortælle om alt det, der gik forud, og hvad der skete i Sønderjylland efter krigen, hvor befolkningen skulle vænne sig til et liv i et nyt land.
Den største udfordring samlet i ét
Ane Saalbach håber, det lykkes at formidle den svære historie til et bredt publikum, fordi den rummer nogle vigtige aspekter for os alle sammen.
- Grænser er kilde til konflikter i hele verden, og sådan har det også været her engang. Vi har vores egen dramatiske historie, der minder os om det, der foregår i Catalonien eller Mellemøsten, og som jeg synes, det har været både spændende og tankevækkende at dykke ned i.
- Hvorfor er det vigtigt, om man bor på den ene eller anden side af en grænse? Og hvad er det, der binder et folk sammen? Er det sprog, kultur, historie eller andet? Vores fælles historie er en skatkiste af drama og fortællinger. Og vi har virkelig gjort os umage for at ramme balancen mellem det dokumentariske og det dramatiske. Jeg håber meget, at seerne vil opleve en blanding af at blive underholdt og blive klogere, siger Ane Saalbach.
Og så er vi tilbage ved, at ’Grænseland’ er det mest udfordrende, Ane Saalbach har været med til at lave:
- Det er sindssygt udfordrende og privilegeret at arbejde i så stor skala – med Lars Mikkelsen, skuespillere og et stort hold, der alle har knoklet for, at serien skulle blive så god som overhovedet muligt. At formidle historie, der gør folk klogere og river dem med, er den største udfordring samlet i ét. Og det har da også fyldt meget. Jeg har drømt om Bismarck, Slesvig-Holsten og skyttegrave i meget lang tid, smiler Ane Saalbach.
Kulturdirektør vil ramme hele landet
Henrik Bo Nielsen, der er direktør i DR Kultur, Børn og Unge, ser frem til at vække historien om Genforeningen til live i hele landet.
- Den dag i dag er grænselandets historie meget nærværende i Sønderjylland, men det er vores ambition med ’Grænseland’ at løfte forståelsen af den epoke ud i hele landet. Jeg håber, at serien vil efterlade en god forståelse for de værdier, vores samfund hviler på og vil give indsigt i, hvad de politiske og kulturelle valg betød dengang og nu, siger Henrik Bo Nielsen.