Det er de færreste, der allerede nu render rundt med kalendere for andet halvår af 2024 og første halvår af 2025. Men for repertoirechef Tatjana Kandel fra DR Koncerthuset & Ensembler er det et altafgørende arbejdsredskab, og hun gør også allerede nu jævnligt brug af en kalender for 2026.
I syv år har Tatjana Kandel lagt det helt store puslespil, som det er at lægge sæsonplanen for DR Symfoniorkestrets mange koncerter. Resultatet af det arbejde – i hvert fald sæsonen fra efteråret 2023 til sommeren 2024 – blev præsenteret fredag den 17. februar, og samtidig bliver billetterne sat til salg fra den 21. februar. Tatjana Kandel er allerede videre, og hun har nu en masse brikker i spil til koncertoplevelser godt ude i fremtiden. For hvem skal dirigere, hvem skal være solister, hvad skal repertoiret være, hvornår skal koncerterne holdes, er DR Koncerthuset ledigt, er der jubilæer, der skal huskes? Ja, det er blot nogle af de udfordringer, hun som koordinerende repertoirechef for DR Symfoniorkestret står med.
- Det er faktisk svært at svare på, om min opgave svarer til at lægge et puslespil med 1000, 5.000 eller 10.000 brikker. For det nok nærmere et tredimensionelt puslespil, smiler Tatjana Kandel.
Det er selvfølgelig i høj grad kalendergymnastik, hvad der kan lade sig gøre. Men det handler også om, at DR Symfoniorkestrets musikere får et varieret program, og så skal det helst også være noget, som koncertpublikummet har lyst til at købe billet til.
Starter hos Fabio Luisi
- Mit arbejde med at planlægge en sæson starter altid hos DR Symfoniorkestrets chefdirigent Fabio Luisi. Vi taler om, hvornår han kan være i DR Koncerthuset, og hvad hans udtryk skal være i sæsonen. Som den efterspurgte dirigent, han er, er hans kalender altid besat godt ud i fremtiden, så det er det allervigtigste at få styr på fra en start, forklarer Tatjana Kandel.
Lige nu har Fabio Luisi kontrakt med DR Symfoniorkestret frem til 2026. Som chefdirigent har han typisk seks koncertproduktioner om året, og regner man albumindspilninger med, er han oppe på at lægge 8-9 uger af en sæson sammen med DR Symfoniorkestret.
- Når jeg kender ugerne, Fabio Luisi kan, begynder jeg at tage fat i agenterne til den lille kreds af dirigenter, som jeg ved støtter op om Luisis udtryk. Og pludselig sidder jeg så med en masse byggeklodser, siger Tatjana Kandel, der fortsætter:
- Nogle dirigenter arbejder sammen med bestemte solister. Når de rejser rundt fra sted til sted, vil de godt være sikre på, at de kommer til at arbejde sammen med folk, de kender. I andre tilfælde har jeg lidt rollen som Kirsten Giftekniv, der prøver nye samarbejdskonstellationer af. En vigtig del af mit arbejde er også at holde øje med nye talenter og følge med i, hvad vi måske skal satse på nu - eller om et år eller to, forklarer Tatjana Kandel.
For eksempel er denne uges dirigent til torsdagskoncerten, tjekkiske Petr Popelka - en dirigent, orkestret første gang spottede til Malko Dirigentkonkurrencen i DR Byen i 2018, og som siden både har stået i spidsen for en torsdagskoncert og været dirigent i ’Den Klassiske Musikquiz’ på DR2. Hvis en dirigent, DR hidtil ikke har samarbejdet med, bliver hyret, kommer de oftest med et repertoire, de har spillet flere steder før, så de kan stå lidt sikrere på podiet.
Sammensætter serier
Mens orkestrets medlemmer selvsagt uge efter uge oplever, hvad det er DR Symfoniorkestret har på nodestativerne, er der ingen blandt publikum, der er til alle koncerter. Mange koncertgængere køber typisk koncertbilletter i abonnementsserier, og en anden vigtig del i Tatjana Kandels arbejde er at få serierne sammensat, så de indeholder lidt af hvert, som kan ’lokke’ de musikglade til. Normalt bliver op mod 50 procent af billetterne solgt i abonnement.
- Det skal ikke være for ensformigt. Der skal være lidt, der kradser, men også noget, man kender i hver serie, som skal have et naturligt forløb og samtidig være afvekslende. På samme måde skal det passe, at man cirka kommer i DR Koncerthuset en gang om måneden i koncertsæsonen, og jeg skal også tænke på, hvilke komponister, værkerne er af, variationen i instrumenter og variation i perioder. Hver serie skal have en forskellig farvning, ligesom der skal være mest ’pow-wow og glamour’ over serien med åbningskoncerten for sæsonen, forklarer Tatjana Kandel.
Med sine public service-forpligtelser, som en central spiller i dansk musikliv og som Danmarks største musikerarbejdsplads, bestiller DR også hvert år nye værker hos danske og internationale komponister, så det symfoniske repertoire fortsat lever. Det er også vigtigt at tiltrække et nyt publikum til den store, symfoniske lyd, og de store soundtrack-koncerter har haft enorm succes med det - uanset om det har været gaming-musik, fantasy-genren eller noget helt andet. Så DR Symfoniorkestrets sæson skal omfavne mange områder, fremhæver Tatjana Kandel.
I sæsonen, DR Symfoniorkestret lige har præsenteret, er himmelrummet et helt særligt tema, som der bliver slået på i sæsonkataloget.
- Det er ikke altid så udtalt, at der er et tema. Men det kan være et godt afsæt til serierne, som kan noget af det samme, og det kan være med til at skabe fællesskaber og sætte billeder på nogle oplevelser, forklarer Tatjana Kandel.
90 år med torsdagskoncert
En af de helt særlige ting, repertoirechefen har skullet huske ind i sæsonen 2023-2024, er at DR’s Torsdagskoncerter kan fejre 90-års fødselsdag. For lige siden 28. september 1933 har de været en fast institution i dansk musikliv og fast inventar i radioprogrammet, hvor de bliver sendt på P2 og DR Lyd direkte.
- Det bliver markeret med Gustav Mahlers store Symfoni nr. 5 – med Vasily Petrenko som dirigent og mezzosopranen Karen Cargill den 28. og 29. september i år. Men både hele DR og DR Symfoniorkestret har 100-års fødselsdag i 2025, så derfor gemmer vi det meste krudt til den tid, forklarer Tatjana Kandel.
Selv har hun været i DR siden 1989. Inden da læste hun teatervidenskab, ligesom hun stod bag en kammermusikfestival på Charlottenborg. En af de første opgaver i DR var at være med til at arrangere koncerten ved Rosenborg Slot i 1992, hvor operasangeren Luciano Pavarotti sang ’Nessum Dorma’ og meget andet sammen med Radiounderholdningsorkestret og Radiokoret, som de hed dengang.
Senere er Tatjana Kandel steget i graderne. Hun har også været chef for DR Underholdningsorkestret og DR Big Band undervejs, og de senere år har Tatjana Kandel været repertoire- og planlægningschef for DR Symfoniorkestret.
- Jeg er udmærket tilfreds med at høre andre spille. Det har jeg aldrig selv gjort så meget – til gengæld har jeg ikke kunnet lade være med at blande mig i den verden, smiler hun.
Forsøgte 19 dirigenter
Nogle gange i løbet af sæsonen får Tatjana Kandel også ekstra brug for sine mange musikalske kontakter. Det gør hun, hvis en dirigent eller solist melder sig syg eller på anden måde er forhindret i at gennemføre. Dét arbejder fylder normalt ikke enormt, men i coronatiden var forskellige landes regler med coronatest og -karantæner, en kæmpe udfordring.
- I januar 2022 var jeg ude på den vildeste jagt nogen sinde. Jeg skulle igennem 19 forsøg, før det lykkedes at finde en anden dirigent, efter vi havde fået et afbud. Og da jeg så havde ham på plads, meldte solisten fra, smiler Tatjana Kandel.
Torsdagskoncerten den uge blev gennemført, som langt de fleste er blevet i historien. Og kniber det helt, er et andet trick at skifte repertoiret for aftenen. Så byder nye muligheder sig igen.
I disse dage går Tatjana Kandel rundt i ekstra spænding. For hvordan bliver den nye sæson modtaget – og får det nogen til at løse billet? Det holder hun skarpt øje med. På grund af den høje inflation det seneste år, har DR Symfoniorkestret samtidig fra 2023 åbnet for, at man kan betale sæsonens billetter i rater, så udgiften bliver fordelt.
Snart skal Tatjana Kandel dog videre med at lægge planerne for sæsonerne 2024/2025 og 2025/2026, hvor der som nævnt skal skrues op for festen, fordi DR og DR Symfoniorkestret fylder 100 år. Allerede nu ligger det fast, at det kommer til at blive fejret over begge sæsoner.
- •
Se planen for DR Symfoniorkestrets sæson 2023-2024 her.