Mange store kunstnere og komponister gennem tiden er blevet inspireret af mødet med det store, ukendte rum. Det kan man opleve i DR Symfoniorkestrets nye koncertsæson, som har himmelrummet og det kosmiske som omdrejningspunkt.
Lige fra de første toner til sæsonåbningen i Koncertsalen den 31. august vil der være fuldt blus på orkestret, chefdirigent Fabio Luisi samt DR Koncertkoret og den franske pianist Pierre-Laurent Aimard. Koncerten bliver nemlig en sjælden mulighed for at opleve Alexander Skrjabins store orkesterværk om ildguden Prometheus, som kræver spektakulær farvebelysning af Koncertsalen.
Samtidig er sæsonåbningen startskuddet på et nyt, ambitiøst samarbejde mellem DR Symfoniorkestret, Fabio Luisi og pladeselskabet Deutsche Grammophon.
Visionære værker
Blandt de mange symfoniske værker, som kredser om himmelrummet og evigheden i DR Symfoniorkestrets nye sæson, er værker af blandt andre Messiaen, Debussy, Mahler og Bent Sørensen.
Blandt sæsonens højdepunkter vil dog være tre sjældent opførte orkesterværker af komponisten Alexander Skrjabin (1872-1915), som er del af DR Symfoniorkestrets nye indspilningsprojekt: Åbningsværket Prometheus, tonedigtet Poeme de l’extase som udforsker forbindelsen mellem musik og erotik og den 1. symfoni, hvor Skrjabin hylder kunstens forløsende kræfter.
For DR Koncerthusets chef, Kim Bohr, er der grund til at se frem til DR Symfoniorkestrets fokus på komponisten Skrjabin i de kommende sæsoner:
– Vi er meget spændte på at fordybe os i Skrjabins musik i de to kommende sæsoner som del af vores nye kontrakt med Deutsche Grammophon. Det er dybt original og visionær musik, som var langt forud for sin tid, og den stærke fremtidstro, som ligger i musikken, er både inspirerende og tankevækkende for os i dag. Derfor har den også en helt central rolle i den nye sæson, hvor vi forsøger at række ud mod evigheden og ind i fremtiden med himmelrummet som det store omdrejningspunkt.
International anerkendelse
Det nye samarbejde mellem DR Symfoniorkestret, Fabio Luisi og Deutsche Grammophon kommer i kølvandet på den succesfulde indspilningsserie af Carl Nielsens samlede symfonier, som for nylig fik udmærkelsen ’Editor’s Choice’ i det førende engelske musiktidsskrift The Gramophone.
DR Symfoniorkestrets chefdirigent Fabio Luisi ser frem til at fortsætte samarbejdet med nyt, internationalt repertoire:
– At indspille Skrjabins samlede orkesterværker er et utrolig spændende projekt for DR Symfoniorkestret og for mig personligt. Jeg tror, orkestrets store åbenhed og nysgerrighed er det helt rigtige udgangspunkt for at forstå Skrjabins musik, som ligger i spændingsfeltet mellem tradition og visionære, ja endda revolutionære, idéer, siger Fabio Luisi.
Jubilæum for Torsdagskoncerterne
Ligesom resten af DR er DR Symfoniorkestret godt på vej mod sit 100-års jubilæum, som kan fejres i 2025. Men allerede i den kommende sæson venter også et tilknyttet jubilæum, nemlig 90-året for orkestrets Torsdagskoncerter, som har fundet sted lige siden 1933 på nogenlunde samme vilkår, som de har i dag.
Med til Torsdagskoncerterne hører også muligheden for at tegne abonnement til DR Symfoniorkestrets koncerter – et fænomen, som er i fortsat vækst i DR Koncerthuset.
I alt byder den nye koncertsæson med DR Symfoniorkestret på seks forskellige abonne-mentsserier, foruden en række koncerter og begivenheder, der skal købes separat billet til, blandt andet Malko Konkurrencen 2024, Nytårsgalla og priskoncerten for Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Hæderslegat, der blandt andet overrækkes til DR Symfoniorkestrets solohornist Lasse Mauritzen og dirigenten Thomas Søndergård.