Film og computerspil trækker nyt publikum til Koncerthuset

Siden den første succesfulde koncert med musik fra computerspil har DR Symfoniorkestret samarbejdet med andre DR-redaktioner for at skabe helt specielle forestillinger.

Til koncerten 'Gaming in Symphony', som DR Symfoniorkestret lavede med 'Troldspejlet' i 2015, blev der blandt andet spillet musik fra 'Super Mario'. (Foto: © Kim Leland)

Solojanitshar Jakob Weber står klar bagerst på scenen, mens det tunge tema fra ’Ringenes Herre’ buldrer ud i Koncertsalen i DR Byen. I hænderne har han to tykke kæder, og på gulvet foran ham ligger et stort messingfad.

Koret bliver stille, og musikken fader stille ud. Med perfekt timing slår Jakob Weber kæderne ned i messingfadet og fortsætter i en fast rytme, mens resten af orkestret følger trop, og man ser for sig, hvordan hæren af orker spreder død og ødelæggelse.

- Det er ikke noget, jeg spiller til almindelige torsdagskoncerter, siger en smilende Jakob Weber med henvisning til kæderne. Som solojanitshar spiller han på alle typer slagtøj i orkestret.

De musikalske kæder var blot et af mange ”instrumenter”, han spillede, da DR Symfoniorkestret - i samarbejde med Jakob Stegelmann og ’Troldspejlet’ - optrådte med koncerten ’Fantasymphony’ i juni.

Et spirende samarbejde

Det var fjerde gang, de to parter samarbejdede om en koncert. Den første, som var en gaming-koncert med musik fra computerspil, blev til i 2015 og efterfølgende kom science fiction-koncerten ’Galaxymphony’ efterfulgt af endnu en gaming-koncert. Til januar kommer næste omgang, når orkestret skal spille musik fra de store berømte agentfilm som ’James Bond’ og ’Mission Impossible’.

Derudover optrådte DR Symfoniorkestret i foråret med koncerten ’Mord i Symfonien’, som blev til i samarbejde med DR2-programmet ’Filmselskabet’ og havde Maria Månson som vært.

- Det er super udfordrende for os, og det er sjovt at lave de her produktioner, hvor billede, lydredigering og de mere teatralske elementer er tænkt med. I det hele taget har jeg virkeligt den store legetøjskasse med slagtøj fremme, fortæller Jakob Weber, der udover kæderne blandt andet også spillede harmonika og drejelire under ’Fantasymphony’-koncerten.

Også DR’s koncerthus- og ensemblechef Kim Bohr er glad for, at andre dele af DR har lyst til at ”lege” med Symfoniorkestret. Han er især glad for tv- og radioværternes evne til at formidle historierne bag musikken, da det giver publikum en helstøbt oplevelse, når de besøger koncertsalen.

- Vi synes, det er meget inspirerende at samarbejde med vores kolleger og jeg tror også det sjovt og udfordrende for dem at møde deres publikum live i en anden sammenhæng end den daglige tv-produktion. TV-værterne er fantastisk gode til at formidle, en evne de kan udfolde, når vi inviterer dem forbi koncertsalen. At få musikken sat ind i en større sammenhæng er afgørende for oplevelsen, og det gør den endnu mere spændende, siger han.

’Musikken fortjener at blive hørt’

Vært på ’Troldspejlet’ Jakob Stegelmann sætter stor pris på det samarbejde, han har haft med DR Symfoniorkestret i nu fire år. Han fortæller, at han altid har set musikken som en meget vigtig del af oplevelsen, når man ser film, og han er glad for, at den nu kommer frem i lyset.

- Den her musik er så god, at den fortjener at blive hørt. Det har været en lidt underkendt måde at lave klassisk musik på - også blandt folk i branchen. Det, synes jeg, er forkert, for der er meget musik i film og computerspil, som er eksperimenterende og kunstnerisk nyskabende, siger han.

Han er altid med helt fra starten, hvor han udvælger musikken sammen med producenten på koncerterne, Nicolai Abrahamsen. Sidst men ikke mindst kommer leveringen på koncertaftenen, som altid er noget, Jakob Stegelmann ser frem til.

- DR Symfoniorkestrets niveau er uovertruffen. Med det orkester har vi nogle ressourcer her, som gør, at den store filmmusik kan løftes op på et meget højt niveau. Det har været en vild oplevelse at få lov til at introducere den musik og opleve publikum, som har taget imod det med stor begejstring, siger han.

Stor interesse fra ’drømmepublikum’

Netop publikum er et af de steder, hvor de store samarbejdskoncerter adskiller sig meget fra de almindelige torsdagskoncerter.

- Klassisk musik bruges flittigt og meget bevidst som stemningsskabende i spil og film. Det er sjovt at tænke over, at millioner af mennesker lytter til klassisk musik hver eneste dag – bare uden at vide det. Med disse koncerter har vi ramt en åre og et helt nyt publikum. Folk får en meget stor oplevelse, når de finder ud af, hvilken kæmpe maskine af et orkester, der skal til, for at frembringe den musik, de har haft i ørerne i de ofte tusindvis af timer, de har tilbragt med for eksempel ’World of Warcraft’, siger Kim Bohr.

Koncerthuschefen fortæller også, at det publikum, der kommer til koncerterne, ikke er folk, der normalt går til klassiske koncerter, og det glæder ham, at DR Symfoniorkestret kan nå bredt ud.

- Vi vil gerne dele vores musik med så mange som muligt. Vi har ikke det store fokus på folks alder eller baggrund. Vi spiller for dem, der har lyst til at lytte og opleve musikken, og vi er glade for at kunne give nye publikummer del i den fantastiske musik.

Jakob Weber mærker også tydeligt fra sin plads bag slagtøjet på scenen, at det er et andet publikum end til de traditionelle ’kjole og hvidt’-koncerter om torsdagen.

- Det er et drømmepublikum for os. De er helt stille, de kender hver en frase i musikken, og de lytter og reagerer på detaljer, som vi andre ikke kender. Efter numrene går de fuldstændig bananas og hujer og klapper, men når vi spiller, er der fuldstændig stilhed. Når man mærker publikums entusiasme, spredes det lynhurtigt i orkestret, som bare bliver endnu bedre. Det er fantastisk, siger han.

Har aldrig oplevet noget lignende

Jakob Stegelmann deler Jakob Webers begejstring for publikum. Særligt én oplevelse har sat sig fast hos Troldspejlet-værten.

- Da vi til sidst i ’Galaxymphony’-koncerten spillede ’Cantina Band’ fra Star Wars som ekstranummer gik både publikum og dirigenten amok. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Der oplevede man virkeligt, at koncertsalen kogte, fortæller han og tilføjer, at han håber, han skal lave flere koncerter med DR Symfoniorkestret i fremtiden.

- Jeg kan klart mærke et publikum, som virkeligt gerne vil høre de her ting. Det gælder sådan set også mig selv. Jeg kan ikke få nok af det, siger Jakob Stegelmann.