Lige nu kigger tusindvis af seerne med hjemme i stuerne, når vært Stéphanie Surrugue hver søndag besøger en ny verdensdel i ’Danskere i Verden’, og i næste program ser på det aftryk, danskere gennem tiden har sat på Asien.
Også i landets klasseværelser begynder DR’s temasatsning at sætte sit præg, ligesom den formentlig kommer til det i løbet af næste skoleår. I forbindelse med at ’Danskere i Verden’ bliver sendt, har DR Lær, som blandt andet laver gratis digitalt undervisningsmateriale til lærere i folkeskolen, samtidig udviklet materiale til historieundervisningen i landets 3.-6. klasser.
- Når hele orglet spiller, og DR kører med en temasatsning, spiller vi også med. Derfor har vi udviklet undervisningsmateriale til historie, som passer ind i de læringsmål, der er opsat for faget, forklarer journalist og tilrettelægger Maria Bjerre Linnemann fra DR Lær, der er den samlede paraply for DR’s læringsunivers, som består af DR Spire, DR Skole og DR Studie.
Hun har sammen med tilrettelægger Frederikke Langergaard og redaktør Johanne Bagge fra DR Lær udviklet materialet og lærervejledningerne til historieundervisningen. Undervejs har de blandt andet talt med flere lærere i idéudviklingsfasen.
- Nogle gange kan det være svært for børn at forstå gamle dage, hvor man ikke bare kunne sætte en pc i opladeren eller havde en mobil. Vi har prøvet at gøre materialet nærværende i begge forløb, der knytter sig til ’Danskere i Verden’-temaet, siger Maria Bjerre Linnemann.
Skal arbejde med kilder
Det ene af undervisningsforløbene har fået titlen ’På sporet af slægten’ og er tiltænkt 3.-4. klasse, mens eleverne på 5.-6. klassetrin i det andet kan rejse ud med danskere i verden og blandt andet stille skarpt på udenlandsdanskere.
- Fælles for begge forløb er, at eleverne skal arbejde med kilder. For er der ingen kilder, er der ingen historie, som Frederikke Langergaard udtrykker det.
I undervisningsforløbet ’På sporet af slægten’ til 3.-4. klasserne handler det om at søge viden om tidligere tiders familie.
- I forløbet møder eleverne værterne Inge Thorup og Jonas Madsen fra ’Ultra Nyt’, der godt vil vide mere om deres egen slægt. De får hjælp af en slægtsforsker undervejs i materialet, mens de lærer, hvordan de selv kan give sig i kast med at undersøge deres egen familiehistorie, så eleverne måske kommer på sporet af en god historie fra deres egen slægt, forklarer Maria Bjerre Linnemann.
’På sporet af slægten’ lægger blandt andet op til klassesamtaler om familien og slægten, elevopgaven ’Udfyld dit eget stamtræ’ og en opgave, hvor eleverne skal interviewe ’et levende spor’ – altså en ældre slægtning og bagefter videregive slægtningens historie.
Måske kan gamle kilder – for eksempel breve, fotos eller smalfilm – også indgå i arbejdet, så eleverne på den måde tænker på kilder, hvor oplysninger kommer fra, og hvad de kan tilføje en historie.
- Vi har altid en ambition om at lave alsidige læringsmaterialer, der blander skærm, bevægelse og kreative opgaver. Samtidig går vi her hånd i hånd med den guide til slægtsforskning og de arrangementer, der bliver holdt for interesserede over hele landet om det i forbindelse med ’Danskere i Verden’, forklarer Frederikke Langergaard.
Guiden og arrangementerne kan man blandt andet læse mere om på dr.dk/danskereiverden.
Tre jævnaldrende i andre lande
Forløbet, som DR Lær har skabt til historieundervisningen i 5.-6. klasse, tager afsæt i DR-serien ’Danskere i Verden’ og dykker mere specifikt ned i den danske udvandrer William S. Knudsens historie.
Han indgår i det tredje afsnit om Nordamerika, blev præsident for General Motors med 230.000 ansatte og siden hen af USA’s præsident bedt om at stå i spidsen for landets oprustning i forbindelse med Anden Verdenskrig.
- Eleverne bliver både introduceret til historiske og nulevende udenlandsdanskere, og de kan blandt andet møde tre danske børn, Ronja, Emma og Mikkel, der er jævnaldrende med dem selv og bor i Frankrig, Filippinerne og Holland, forklarer Frederikke Langergaard.
Ligesom 3.-4. klasserne gør, kommer 5.-6. klasserne også til at arbejde meget med deres kilder i materialet, hvor de blandt meget andet skal drøfte, hvor de ville flytte hen eller udvandre til, hvis det var aktuelt. De skal også undersøge kilder 100 år tilbage og komme med bud på, hvilke kilder, der vil være om 100 år.
- Sådan kort sagt vil DR Lær gerne være krymmelet til skolernes årsplan med en blanding af leg og læring. Det er vores fineste opgave at producere noget materiale, som fortsætter med at leve, når ’Danskere i Verden’-programmerne er sendt. Det tror vi på her, og materialet kan også sagtens bruges i næste skoleår, hvis lærerne ikke når det inden sommerferien, siger Maria Bjerre Linnemann.