DR's nyheder på Instagram er blevet et hit: Nu følger 100.000 dem

Mandag eftermiddag rundede DR Nyheders side på Instagram 100.000 følgere. Siden skal især sikre nyheder til en yngre målgruppe.

Målet med DR Nyheders Instagram-profil er at sikre nyheder til en yngre målgruppe. Foto: Screenshot (Foto: © Kristoffer Østergaard Kristensen DR Kommunikation og Presse)

Det var lidt af en milepæl, der blev rundet på den digitale redaktion i DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter mandag eftermiddag. 100.000 følger nu nyhederne på Instagram, og det glæder Néte Gerlach, der er redaktør for sociale medier i DR Nyheder Digital.

- Indtil i sommer var Instagram ikke rigtig en fast del af den måde, vi dækkede nyheder på. Men så tog vi fat på det hen over sommeren og har nu en klar målsætning om, at vi skal have mindst ét opslag på Instagram om dagen, og det skal laves på platformens præmisser, fortæller hun.

Det vil sige billeder, billedgallerier eller videoer – alle med en tekst på, der gør det nemt at afkode, hvad historien handler om.

- Samtidig satser vi på et miks af vitaminer, nære historier og konstruktive nyheder. Hvad skal brugerne stille op med det, vi fortæller? Hvad bliver der gjort ved det? Hvad kan man selv gøre? På vores Instagram får brugerne dagens opløftende, væsentlige og konstruktive nyheder. Nogle historier skal have lidt mere kærlighed – det er svært at sælge for eksempel Brexit, men så giver vi det lidt ekstra fokus og arbejder med grafiske elementer eller videoer, der kan gøre det tydeligt, hvad historien betyder for dig, siger Néte Gerlach.

Vil ramme de 25-31-årige

Nyhederne på Instagram er typisk videreudviklinger eller særlige Instagram-udgaver af de historier, der i øvrigt udkommer fra redaktionerne i DR Nyheder, Aktualitet og Distrikter.

- Vi står på skuldrene af de andre. Vi bruger historier fra for eksempel ’Horisont’, ’Sundhedsmagasinet’ og fagredaktionerne, og så fortæller vi dem på mediets præmisser. Vi ser meget på, hvordan vi serverer nyheder bedst, så vi rammer en yngre målgruppe på de 25-31-årige.

At profilen nu runder 100.000 følgere, bekræfter Néte Gerlach i, at der er et potentiale for at udkomme med nyheder på Instagram, og hun vil gerne udvikle fortælleformerne i den kommende tid.

- Jeg håber, at vi for eksempel kan få vores korrespondenter til at lægge opslag op ude fra de begivenheder og brændpunkter, de befinder sig i. Alt det, man ikke ser i TV-Avisen, skal man kunne få på vores Instagram-profil, siger hun.