DR Ultra i ny indsats: Vil hjælpe børn til at tage ansvar for egen digital adfærd

Børn og unge udfordres dagligt af svære oplevelser og valg i den digitale verden. Fra den 22. januar sætter alle DR Ultras platforme fokus på det aktuelle emne.

Den populære serie 'Klassen' er nu nået til sæson fire, som er blevet tænkt ind i den samlede indsats om at give de 7-12-årige nye perspektiver på deres digitale adfærd og gøre det lettere at forholde sig til de svære oplevelser, de møder online. (Foto: © STV, Type 2)

Hver dag vælger børn at færdes på Instagram, Snapchat og YouTube uden altid at tænke over konsekvenser af de opslag, kommentarer, videoer og billeder, de lægger ud og deler med hinanden. Det resulterer i mange sjove, dynamiske oplevelser og stærke sociale fællesskaber. Men flere børn oplever samtidig digitale krænkelser i form af at få delt billeder uden at have givet lov, at få grimme kommentarer eller blive afpresset, at blive holdt udenfor eller ligefrem ‘hatet på’. En undersøgelse fra Børns Vilkår viser, at knap halvdelen af danske børn ikke taler med nogen, hvis de oplever noget ubehageligt på nettet - hellere ikke med deres forældre (ref. 'Digitale krænkelser af børn', Børns Vilkår)

Jonas Kryger Hansen, der er redaktør for DR Ultra, siger:

“Vores indsats fokuserer på at skabe dialog med danske børn om tre vigtige ting, som mange børn støder på i deres digitale liv hver eneste dag, men ikke nødvendigvis ved, hvordan de skal håndtere: At alle har et ansvar for det, man skriver, modtager og deler. At der er regler for, hvad man må videresende af materialer uden at have fået lov, og at der er rigtige mennesker med ægte følelser bag skærmen, når tonen bliver hård på de sociale medier.”

Det er lavet med børn - for børn

Når DR Ultra tager udfordringen op med de belastede forhold, er man klar til at bryde nye grænser for gøre det lettere for børn at tage stilling til, hvor langt man selv eller andre kan gå, når man deler og liker billeder, skriver sammen og får venner online.

Fra den 22. januar præsenterer kanalen en række nye programmer for børnene - og forældrene er velkomne til at se med. Det sker med blandt andet den grænsesøgende program-serie ’Ultras Like-eksperiment’, der har Rasmus Brohave som vært, fem nye afsnit af den populære serie ‘Klassen' om digitale dilemmaer og en række programmer med gode råd til at færdes i den digitale verden fortalt af målgruppen selv. Samtidig sættes Ultras digitale platforme i spil med brugerne og de medvirkende fra programmerne.

Løbende med indsatsen sender 'Ultra Nyt' indslag med case-historier, gode råd og forklarer lovgivningen i børnehøjde. Og på DR Skole og læringsportalen EMU ligger et nyt undervisningsmateriale klar om emnet, mens alle elever i 3.-6. klasser kan vælge at deltage i en landsdækkende skrivekonkurrence, hvor fem klasser med de bedste historier om digital trivsel præmieres med en skriveworkshop sammen med forfattere og deltagere fra ‘Klassen’

Jonas Kryger Hansen, der er redaktør for DR Ultra, siger:

“På DR Ultra vil vi gerne gøre 7-12-årige børn interesserede i at reflektere over deres digitale adfærd, og det gør vi ved at lave nogle underholdende og fascinerende tilbud til dem om emnet, hvor de forhåbentligt kan genkende sig selv. Det er lavet med børn - for børn og fokuserer blandt andet på hvordan digitale platforme kan lokke børn ud i negative fællesskaber, men giver samtidig også gode råd til, hvordan man som barn kan håndtere nogle af de mange udfordringer kommunikation på nettet skaber, inden de bliver til problemer.”

Indsatsen er udviklet i samarbejde med Styrelsen for IT og Læring (STIL), Red Barnet, Børns Vilkår, KL og Digitaliseringsstyrelsen. Og som altid i tilblivelsen af nye formater på kanalen har DR Ultra inddraget både børn og voksne eksperter på - i dette tilfælde - de sociale medier.

Se trailer om indsatsen på DR Ultras platforme

Om programmerne

Like-eksperimenter med Rasmus Brohave som vært Hvad sker der, hvis du møder dén person, som du er kommet til at skrive noget grimt om, fordi du lod dig rive med? Hvordan føles det? Og hvorfor ender man nogle gange med at skrive noget grimt, når man egentligt ikke vil nogen noget ondt? Det prøver danske børn i Ultras eksperiment.

Et af de nye programformater i indsatsen er serien ’Ultras Like-eksperiment’. En række børn deltager parvis i dét, de tror er en konkurrence om at lave opslag, der opnår flest likes. I virkeligheden bliver de prank’et af Rasmus Brohave, der er programmets vært og ham, der præsenterer eksperimentet. Børnene får udleveret en række billeder af udvalgte personer, der er udfordret af deres udseende eller i forvejen er kendte for en udadvendt adfærd på de sociale medier. Børnene skal nu samarbejde om, hvilke tekster og hashtags de vil sætte på billederne – og vi følger dem undervejs; hvor langt vil de gå i jagten på flest likes og hvilke tanker gør de sig undervejs? I slutningen af programmet præsenteres de for det eksperiment, de har deltaget i og ind foran dem, træder den person, de har lavet deres opslag om. De skal nu konfronteres med de ord, de har valgt at sætte på deres opslag.

Programmerne giver børnene en troværdig oplevelse af, hvad der sker, når man poster - hvad når man at tænke om de mennesker, der er bag billederne, inden opslaget ligger til deling og likes på nettet? Samtidig hører vi de mennesker, der har prøvet at blive hatet på og udstillet på nettet, og børnenes erkendelser med eksperimentet og tanker om, hvordan man kan bruge den viden i sit eget liv.

Gode råd og dialoger på Ultras platforme

Deltagerne i Like-eksperimenterne medvirker også i en række programmer, hvor de giver gode råd til hvordan man navigerer på sociale medier. Det samme gør sig gældende med Merle og Salomon fra ’Klassen’, der i et program fortæller om deres værste oplevelser på nettet.

Børnene i programmerne vil tale om billeddeling og afpresning og udveksle erfaringer med at få delt et pinligt billede. De taler om online venner og om, hvornår de er usikre på, hvem de skriver med og om deres oplevelser med net-trusler. Endelig diskuterer de den hårde tone og gruppechat og giver gode råd til, hvad man gør, når man har skrevet noget dumt eller fået hate-kommentarer.

Digital trivsel med ’Klassen’

De nye episoder af ’Klassen’ giver fire forskellige vinkler på den digitale trivsel:

  • Hvad gør man, når den person, man skriver med, viser sig at være en voksen, som afpresser én?

  • Hvor går grænsen for, hvad man kan tvinge andre til at lægge op på sociale medier?

  • Hvornår kan man tillade sig at smide nogen ud fra en gruppechat - uden at fortælle dem om det?

  • Hvordan tackler man at blive mobbet på YouTube?

Den populære serie er nu nået til sæson fire, som er blevet tænkt ind i den samlede indsats om at give de 7-12-årige nye perspektiver på deres digitale adfærd og gøre det lettere at forholde sig til de svære oplevelser, de møder online.

Vind en workshop med ‘Klassen’

DR Skole har med udgangspunkt i de nye ’Klassen’-afsnit udviklet et undervisningsmateriale over temaet. Elevopgaverne er lavet i samarbejde med Red Barnet. Her er blandt andet en skrivekonkurrence for alle landets 3. – 6. klasser, hvor fem forskellige klasser kan vinde en workshop med forfatterne og skuespillerne fra ’Klassen’. Sammen med dem skal eleverne udvikle deres egne historier om digital trivsel, som vil blive vist i fem episoder af ‘Klassen’ sæson 5.

Skrivekonkurrencen løber fra den 22. januar til den 2. februar. Mere information om konkurrencen findes her.

Også Danmarks Læringsportal EMU har fokus på digital dannelse, bl.a. med inddragelse af DR Ultra-programmerne.