Der er musik, som opstår spontant. Og så er der musik, som udvikler og forgrener sig gennem flere år eller endda årtier, inden den opføres for første gang.
Komponisten Hans Abrahamsen er et af Danmarks store, internationale navne, som har modtaget en række af verdens fornemste komponistpriser. Hans musik spilles af verdens førende orkestre, og nu uropfører DR Symfoniorkestret hans nye storværk, som har været i alt 38 år undervejs – fra de første idéer til det færdige værk, som kan høres i Koncertsalen den 2. september.
I spidsen for koncerten er chefdirigent Fabio Luisi, og koncerterne bliver de første i over halvandet år, som gennemføres under normale forhold med over 100 musikere på scenen i DR Koncerhuset og et publikum, som har lov til at fylde hele salen.
- Vi glæder os enormt til at tage hul på en ny koncertsæson, hvor der endelig er fuldt blus på både musikken og publikum i DR Koncerthuset igen, siger Kim Bohr, der er chef for DR Koncerthuset, Den levende musik og P2, P5 & P8.
Han fortsætter: - Kombinationen af, at orkestret nu kan spille i normal opstilling på scenen, og at vi endelig kan fylde hele salen med publikum igen, giver virkelig en ekstra dimension. Og så er vi stolte af at åbne sæsonen med både et nyt orkesterværk af Hans Abrahamsen sammen med værker af Mahler – det er to komponister, som har en helt særlig betydning for orkestret.
Voksede op med DR Symfoniorkestret
Selvom det nye værk af Hans Abrahamsen er en verdenspremiere, er det langt fra første gang den danske komponist oplever sin musik blive opført af DR Symfoniorkestret, og orkestret var en vigtig del af Abrahamsens barndom og ungdom. Han fortæller selv:
- I mit barndomshjem hørte vi DR Symfoniorkestrets koncerter i radioen, og som ung begyndte jeg selv at gå til koncerterne. Jo mere jeg lyttede til orkestret, jo mere kom jeg ind i musikkens verden, og mit allerførste stykke for orkester blev opført af DR Symfoniorkestret, da jeg var omkring 20 år.
Siden dengang er Hans Abrahamsen blevet en internationalt berømt komponist, som får bestillinger fra orkestre som Berliner Filharmonikerne og Cleveland Orkestret i USA.
Det nye værk 10 stykker for orkester har også dybe musikalske rødder, som går tilbage til et af Abrahamsens egne ungdomsværker, 10 studier for klaver fra 1983. Forvandlingen fra klaverstykker til orkesterværker er foregået i flere omgange, og de første stykker blev uropført af DR Symfoniorkestret i 2004 og Berliner Filharmonikerne i 2018, mens de sidste tre får verdenspremiere med Fabio Luisi i spidsen i Koncertsalen den 2. september. Dermed er det første gang, at de ti stykker opføres samlet.
Solist fra ’Last night of the Proms’
Efter premieren af Hans Abrahamsen kan publikum se frem til at opleve en ny gæst på scenen i Koncertsalen, nemlig den sydafrikanske sopran Golda Schultz. Hun er uddannet i Cape Town og New York, og optræder i disse år på nogle af verdens førende operascener, bl.a. The Met og den Bayerske Statsopera i München – og sidste år fik hun æren ved at være solist ved Last Night of the BBC Proms i Royal Albert Hall.
Til sin første koncert i DR Koncerthuset er Golda Schultz solist i et udvalg af Gustav Mahlers orkestersange fra samlingerne Des Knaben Wunderhorn og Rückert Lieder, som ligger godt for hendes lyriske sopranstemme.
Det sidste værk til DR Symfoniorkestrets sæsonåbning bliver også af Mahler, nemlig Adagio fra hans 10. symfoni. Satsen kommer fra Mahlers sidste, ufuldendte symfoni, men har fået status som et selvstændigt mesterværk og en milepæl i Mahlers produktion. Ved sæsonåbningskoncerten er det første gang, DR Symfoniorkestret og Fabio Luisi opfører værket sammen i DR Koncerthuset.