Når koncertgængerne løser billet til DR Pigekorets koncert ’Din danske sang’ søndag den 25. september i DR Koncerthuset, får de samtidig spørgsmål, som de ikke plejer at blive stillet.
”Hvad skal vi synge sammen på dagen?” og ”Har du en særlig historie, der knytter sig til sangen?” lyder spørgsmålene blandt andet til billetkøberne – og det er ny stil.
Interessen for fællessang har været stærkt stigende i Danmark i de senere år, og billetterne har ofte været revet væk, når DR Pigekoret har holdt ’Så syng da, Danmark’-koncerter, som de har gjort i snart ni år nu. Nu bliver fællessangformatet fornyet, og foreløbigt har DR Pigekoret planlagt fire koncerter i den kommende sæson med ’Din danske sang’ - nemlig den 25. september, den 6. november, den 5. februar og den 2. april i DR Koncerthuset.
”Sangskatten og fællesskabet mellem generationer skal fortsat have en central plads, men det personlige er nøgleordet i vores nye fællessangsformat,” siger DR Pigekorets chefdirigent Phillip Faber.
Koncerterne bliver personlige på mange måder. Blandt andet ved at koncertgængerne selv har været med til at vælge, hvad DR Pigekoret skal synge med korets klang og lyd anno 2016.
Dele personlige beretninger
Samtidig vil DR Pigekoret også dykke ned og dele de personlige beretninger og begivenheder, der knytter sig til sangene, der lyder i Koncertsalen.
”Sangen kommer bare i et andet lys, når der – før DR Pigekoret går i gang - har været et ægtepar på scenen og fortalt, hvordan manden friede til konen på en strand til tonerne af ’Du kom med alt det der var dig’. Vi vil prøve at finde de gode historier frem om sangene og gøre afstanden mindre mellem publikum,” forklarer Phillip Faber.
Han vil selv akkompagnere på klaver ved koncerterne, hvor cellist Henrik Dam Thomsen fra DR Symfoniorkestret også er en del af den faste holdopstilling.
Ved hver ’Din danske sang’-koncert vil der være en solist med, som sammen med DR Pigekoret fortolker den fælles sangskat. Den 25. september er det sangerinden Pernille Rosendahl, der har udpeget tre danske sange, som har betydet særligt meget for hende.
Hvis nogen ellers synes, man har gjort sig fortjent til det, vil man også til koncerterne kunne komme ud for, at DR Pigekorets 52 medlemmer synger en sang til én – måske fordi en ven eller sidemanden har nomineret en til at fortjene en sang. Der vil nemlig blive spurgt i salen, hvem man synes fortjener en sang.
”De danske sange tilhører ikke DR Pigekoret, kirken eller nogle helt andre. Sangene tilhører os, og derfor fortjener de at brugt, delt, hyldet, sunget og foldet ud på ny. Det er vigtigt, at folk kan dem, og heldigvis er der også stor interesse igen for at synge. Fællessangen er virkelig blomstret de sidste 10 år, og måske er det en modreaktion mod den ”mig-kultur”, der blandt andet også kan ses i alle talentprogrammerne,” tror Phillip Faber.
Selve scenografien til ’Din danske sang’ vil også være meget hjemlig og give publikum associationer til en dagligstue. Hver gang bliver koncerterne indledt til tonerne af Aksel Schiøtz, der blev folkeeje for sin måde at synge danske sange på, og gradvis vil pigekors-stemmerne så blande sig og overtage scenen.
”Vi vil gerne give folk indtryk af, at de bliver inviteret indenfor – på alle mulige måder,” siger Phillip Faber.