Det summer af liv i DR Koncerthusets Studie 2 fredag formiddag. Omkring 200 aktører på tværs af den danske musikbranche er mødt frem til ’Musiktopmøde 2022’, som DR er vært for.
Et topmøde, hvor aktørerne skal snakke løsninger og initiativer, der kan give kvindelige sangere og musikere bedre muligheder for at slå igennem og skabe sig en professionel karriere.
- Hvordan ændrer vi kønsbalancen i musikbranchen? Der er en ubalance – det ved vi, indleder dagens vært, Marie Louise Toksvig fra P1.
For nyligt viste undersøgelsen ’Kvinderne i musikken’ fra DR og Bandakademiet, at andelen af kvinder i dansk musikliv bliver lavere og lavere for hvert skridt, de tager mod en professionel karriere.
På musikskolerne er pigerne i overtal, men allerede på konservatorierne er det billede ændret, og når det kommer til udøvende musikere, er 29 procent kvinder. Blot 18 procent af musikudgivelserne er fra kvindelige solister eller bands. Og kun 10 procent af rettighedsmidlerne fra Koda gik i 2021 til kvindelige musikere.
Mindre snak, mere handling
DR’s kulturdirektør, Henrik Bo Nielsen, byder velkommen med et glimt i øjet:
- Jeg er med på humoren i, at det er en midaldrende mandlig direktør, der åbner en konference om kønsubalancen i musikbranchen.
- For os er dagen i dag både en kulmination og en begyndelse. For to år siden begyndte vi at gøre tingene på en anden måde i DR, siger Henrik Bo Nielsen med henvisning til DR’s projekt ’Kvinder i musikken’. Det har som mål at skabe en bedre kvindelig repræsentation i DR’s musikindhold.
Han fortsætter:
- Der bliver lavet for lidt musik med kvindelige kunstnere – punktum. Vi skal tale om, hvordan man tager fat. Flere siger: ’Vi afspejler markedet’ eller ’vi spiller bare det, der er’. Jo flere gange, man siger det, jo dummere lyder det. Det er tid til handling.
Kulturdirektøren kommer med en klar opfordring til topmødets deltagere:
- Hvis jeg skulle ønske mig noget for dagen, er det, at vi stiller os på den viden og vilje, der er i rummet. At vi har lidt mindre snak og lidt mere handling. Der er langt til mål. I DR har vi bidt os fast i bordkanten – vi håber, I vil gøre det samme, siger Henrik Bo Nielsen.
Kulturændring fremfor målregime
Hans ord høster klapsalver fra salen, og de bliver ikke mindre taktfaste, da vinderen af MGP 2021, Emilie, optræder med ’Ikke som de andre piger’. Vinderen af 'Karrierekanonen 2021', Pil, er også på scenen med sangen ’Nattely’.
Herefter fortæller Gustav Lützhøft, der er ledende redaktionschef i DR Kultur, Debat og Musik, mere om ’Kvinder i musikken’-projektet, der begyndte i efteråret 2020.
- Vi arbejder med at øge repræsentationen af danske kvindelige kunstnere på DR’s flader. Det er ikke et topstyret målregime – så bliver det et kedeligt projekt, så bliver det lektier og ikke med samme gennemslagskraft som vores kulturændring. Vi arbejder med en kulturforandring blandt os, der arbejder med musik i DR.
- Det er indsatser i DR og indsatser sammen med branchen. Når vi samarbejder med branchen, er det fordi, vi har et strukturelt problem, og det kan DR ikke løse alene. Vi har brug for alle jer. Vi skal løse det sammen, siger Gustav Lützhøft.
På DR’s kanaler var der i 2019 18 procent udelukkende kvindelige artister (solister eller bands). I 2021 hed tallet 26 procent – en stigning på 44 procent. Når det gælder kvindelige artister og bands med både mænd og kvinder, er det gået fra 35 procent i 2019 til 42 procent i 2021 – en stigning på 20 procent.
- Det er et blivende fokusområde, understreger Gustav Lützhøft.
'Puds kønsbrillerne'
Marianne Fruergaard fra Bandakademiet og Maj Baltzarsen fra Analyse og Tal præsenterer konklusionerne fra to rapporter, der har undersøgt, hvorfor kvinderne er underrepræsenteret i musikbranchen.
- Det skyldes ikke manglende talent, vilje eller lyst til at være i branchen. Det skyldes de udfordringer og barrierer, kvinderne møder. Pilen peger mod musikbranchen og de mandlige gatekeepere, siger Marianne Fruergaard og bliver mødt med et ’hørt’ fra salen.
Hun giver nogle bud på, hvad branchen kan gøre:
- Puds kønsbrillerne. Kig på arbejdsforhold og en inkluderende kultur. Arbejd hen mod en 30-procents repræsentation og arbejd dagligt med bias og normer. Gå en ekstra mil for det.
Tine Arentsen Willumsen fra Above & Beyond lægger op til dagens næste punkt, hvor deltagerne skal ud i tre inspirationsrum.
- Balancer skaber dynamik. Vi kan have stereotype opfattelser og fordomme om hinanden. Det er ofte svært at se de blinde vinkler. Det er ofte andre, der skal holde et spejl op. Derfor: Vær mere bevidst om bias, stop op inden du tager en beslutning, spørg ind, lyt og sørg for, at alle personer og vinkler er inkluderet, siger Tine Arentsen Willumsen.
'Vi skal holde fast'
Herefter fordeler deltagerne sig i Studie 1, 2 og 3, hvor de skal hente inspiration fra andre. Emnerne er vigtigheden af fællesskab og netværk, sprogets betydning for ligestillingen og hvilke håndtag man kan skrue på for at leve af musikken.
Der bliver blandt andet talt om mentorordninger, netværk og at flere stillinger bør slås op, så man ude i branchen ansætter andre end dem, man kender.
Efter frokost er der to paneldebatter. Den første handler om opvækst og fællesskaber, den anden om musikbranchens ansvar. I sidstnævnte deltager blandt andre direktørerne fra Universal Music Danmark og Sony Music samt sanger og sangskriver Pernille Rosendahl.
- Noget af det, der er helt centralt, for at vi kommer videre, er, at vi holder fast. Jeg håber, konferencen bliver en tilbagevendende ting, understreger Pernille Rosendahl.
Musiktopmødet i Koncerthuset slutter med musik fra sanger og sangskriver Tina Dickow – og så er det op til branchens aktører at arbejde videre med at skabe en bedre kvindelig repræsentation i udgivelser, på spillesteder og i andet indhold.