Der var både krudtrøg, gangstere og hængte cowboys under loftet i Koncertsalen, da DR SymfoniOrkestret i januar inviterede til koncerten 'Duellen – Morricone trækker først' med originale arrangementer af klassiske soundtracks fra spaghettiwesterns og hårdkogte gangsterfilm.
Men det var ikke bare publikum ved de tre udsolgte koncerter i DR Koncerthuset, der fik glæde af den musikalske duel. DR udsendte koncerten direkte på radio, tv og internet – og efterfølgende er seertallet eksploderet til i alt 75 millioner fra hele verden, som har set uddrag af koncerten via YouTube.
Kontrakt med internationalt selskab
Samtidig med, at YouTube-tallene fortsat vokser dag for dag, vil seer- og lyttertallet til den danske koncertproduktion nå nye højder i den kommende tid. DR SymfoniOrkestret har nemlig landet en eksklusiv kontrakt med et af verdens førende selskaber indenfor klassiske musikproduktioner: det tyske produktions- og distributionsselskab Euroarts.
Det prestigefyldte label udsender 'Duellen' i HD og surround sound med den engelske titel 'The Morricone Duel' på både DVD og Bluray, og samtidig udkommer en særlig udgave af koncerten på LP, ligesom produktionen vil blive udbudt til en lang række tv-stationer.
Det hele sker dagen før komponisten Ennio Morricones 90-års fødselsdag, nemlig fredag 9. november, og udgivelsen vil være en af årets nøgleproduktioner for det markedsførende tyske selskab.
Flere produktioner på vej
Udgivelsen af Morricone-koncerten er indledningen på et større samarbejde mellem DR SymfoniOrkestret og Euroarts, som står bag en række Grammy-vindende produktioner fra verdens førende koncert- og operahuse med den klassiske musikbranches største navne.
I første omgang omfatter aftalen en serie klassiske koncertproduktioner med DR SymfoniOrkestret og chefdirigent Fabio Luisi i værker af blandt andre Carl Nielsen, Mahler og Richard Strauss. En del af produktionerne er allerede udsendt på dansk tv, men vil nu via Euroarts blive udbudt til i alt 150 tv-stationer i 40 lande.
Digitalt gennembrud
For Kim Bohr, chef for DR Kor & Orkestre og DR Koncerthuset, er der store muligheder i samarbejdet med Euroarts.
”Det er meget positivt og ret overvældende at mærke den internationale interesse, der møder DR SymfoniOrkestret i disse år. Den nye, digitale verden, hvor kunstnere kan opbygge fanskarer på tværs af landegrænser, går fantastisk godt i spænd med den internationale turnéaktivitet, som DR SymfoniOrkestret har satset stort på i de senere år," siger Kim Bohr, der fortsætter:
"Samtidig er det spændende at se, hvordan et originalt koncertkoncept, som 'Duellen', udviklet af orkestrets producent Nicolai Abrahamsen, på én gang udvider DR SymfoniOrkestrets kunstneriske profil og baner vej for nye, innovative partnerskaber på mediesiden. Når er selskab som EuroArts kommer til os, er det fordi de kan se, at orkestret er helt fremme med at udvikle og tør satse originalt. Det er en udvikling, vi skal holde fast i, og en position, vi skal bevare – sammen med danske og internationale partnere.”