Traditionsrige torsdage fylder 85 – både live og i æteren

Sopranen Patricia Petibon og dirigenten Lorenzo Viotti er gæstekunstnere, når DR SymfoniOrkestret markerer 85-års jubilæet for Torsdagskoncerterne med 180 sangere og musikere på scenen i DR Koncertsalen fredag 28. september.

  • Fredag 28. september markerer markerer DR SymfoniOrkestret 85-års jubilæet for Torsdagskoncerterne med 180 sangere og musikere på scenen i DR Koncertsalen. (Foto: Per Morten Abrahamsen © Type 1) (Foto: © Per Morten Abrahamsen)
  • Sådan så det ud ved den første Torsdagskoncert i Stærekassen i København den 28. september 1933. Koncerten blev selvfølgelig transmitteret i radioen, ligesom alle Torsdagskoncerter gør i dag. (Foto: DR Arkiv © Type 2)
  • Sopranen Patricia Petibon er solist i Poulencs Gloria. Hun måtte i sidste sæson melde afbud til sin koncert med DR SymfoniOrkestret efter at have mistet sin mand, men nu er hun tilbage på scenen. (Felix Broede © Type 2)
1 / 3

Det er de færreste kulturbegivenheder, der udspiller sig på nøjagtig samme måde i dag, som de gjorde i 1930’erne. For ikke at tale om programserier på radio eller tv.

Men for DR’s Torsdagskoncerter er begge dele tilfældet. Lige siden 1933 har DR SymfoniOrkestret inviteret danskerne til koncert torsdag aften efter omtrent samme opskrift – både live og "i æteren", som det hed engang.

Mediesiden af koncerterne har dog ændret sig markant: Hvor de første Torsdagskoncerter kun blev sendt i radioen, kan danskerne i dag opleve Torsdagskoncerten i mange forskellige formater. Fra P2’s direkte radioudsendelse, som både kan høres på FM, DAB og internet til livestreaming med både lyd og billede – og ofte også i tv på DR K.

Jubilæumskoncert med fransk program

Når DR SymfoniOrkestret markerer 85-året for Torsdagskoncerterne 28. september bliver scenen i Koncertsalen godt fyldt op. Orkestrets over 100 musikere får selskab af de godt 70 sangere i DR KoncertKoret, og på podiet kommer en af orkestrets favoritdirigenter: den kun 27-årige schweizer Lorenzo Viotti, som også dirigerede orkestrets seneste Nytårskoncert.

Med to musikalske milepæle fra det 20. århundrede af Ravel og Poulenc er programmet gennemført fransk, og fælles for aftenens værker er, at de hylder naturen og det guddommelige – med både kor og orkester. Koncertens store sangparti synges af den franske sopran Patricia Petibon, som sidste sæson melde afbud til sin koncert med DR SymfoniOrkestret efter at have mistet sin mand, men nu er hun tilbage på scenen og kan opleves i centrum for Poulencs store kor- og orkesterværk Gloria.

Balance mellem nyt og velkendt

Selvom selve konceptet bag Torsdagskoncerterne er uændret fra 1933 til i dag, har der været adskillige generationsskifter i både orkester og publikum – ligesom der hele tiden er kommet nyt repertoire og nye gæstekunstnere på banen.

Ifølge DR Kor & Orkestres repertoirechef Tatjana Kandel har det været afgørende for Torsdagskoncerternes succes, at man har haft en fornuftig balance mellem velkendt repertoire og etablerede gæstekunstnere på den ene side og en stadig strøm af nye navne, opførelser af moderne milepæle og helt nyskrevne værker på den anden.

”Vi mærker en stor, musikalsk appetit hos publikum efter de store klassikere og koryfæer – samtidig med en enorm nysgerrighed efter at opleve de yngre kunstnere der bryder igennem på verdensscenerne lige nu. Heldigvis byder Torsdagskoncerterne på begge dele, og det skal de blive ved med,” siger Tatjana Kandel.

Tid til fordybelse

På den anden side af scenekanten oplever både DR Koncerthuset og P2 en stærk tilslutning til Torsdagskoncerterne. Billetsalget er generelt i let stigning, mens antallet af abonnenter ligefrem er vokset markant. Også antallet af lyttere og seere ligger stabilt – og er med til at gøre koncerterne til P2’s mest populære program, som samtidig er blandt verdens ældste ubrudte programserier.

Kim Bohr, chef for DR Kor & Orkestre, har sin egen forklaring på det levedygtige koncertformat:

"Den store interesse for Torsdagskoncerterne skyldes hverken nostalgi eller konservatisme fra vores eller publikums side. Succesen skyldes snarere, at koncerterne er en unik mulighed for at fordybe sig i de store komponisters symfoniske mesterværker med al deres dybde, sanselighed og følelsesrigdom. Og der er ingen tvivl om, at behovet for fordybelsen, musikken og kunsten er større i vores moderne, fortravlede liv end nogensinde før.”