Børnenes U-landskalender: Nu må man endelig lege i børnehaven i Tanzania

I 2016 gik overskuddet fra Børnenes U-landskalender, som DR og Danida står bag, til SOS Børnebyernes projekt for bedre børnehaver til børn i Tanzania. Her er institutionslivet ellers ikke altid særligt børnevenligt.

Der er trængsel i skolerne i Chanika-området i Tanzania, hvor der til tider er 200 elever i klassen. Foto: Jens Honoré.

Da den tanzaniske regering for få år siden gjorde det obligatorisk for landets skoler at have dagtilbud til børn mellem fire og seks år, stod de pludselig med et problem. Skolelærere i det østafrikanske land er nemlig ikke uddannet i småbørnspædagogik. Tværtimod er skolerne i Tanzania ofte præget af hård disciplin, udenadslære og et krav om at sidde stille i flere timer ad gangen. Svært, når man kun er fire år.

Tanzania er ellers langt fremme i skoene, når det gælder om at sikre skolegang og daginstitution til alle børn. Regeringen har for nylig afskaffet skoleafgiften, som mange forældre ikke har råd til, i et forsøg på at få flere børn i skole. Men ønsket om, at alle børn skal i skole eller institution, har skabt endnu et problem – der er ikke nok plads i skolerne, og lærerne er ikke uddannet i at sørge for, at de mindste også får noget ud af skoledagen.

Lærernes tur til at være på skolebænken

Børnenes U-landskalender, som DR og Danida har stået bag siden 1962, og SOS Børnebyerne gik for to år siden sammen om projektet ’Lad mig lege og lære’, så børnehavebørn kunne få dygtige pædagoger og omgivelser, der minder om en rigtig børnehave. Lærerne på 10 folkeskoler i Chanika, et forstadsområde til Dar es Salaam, har nu været på kursus i, hvordan de skaber de bedste rammer for leg og læring i børnehaverne. Og det er ikke noget, lærerne har beskæftiget sig med før.

Lysten til at lære og gå i skole er øget, oplever lederen af Børnenes U-landskalender-projektet i Tanzania. Foto: Jens Honoré.

”Mange lærere har undervist i årevis uden at have modtaget nogen form for efteruddannelse. Vores lærere er meget glade for træningen, for de vidste godt selv, at de manglede de nødvendige kompetencer til at undervise i børnehaverne,” fortæller Marystela Swai, der er leder af projektet i Tanzania.

På folkeskolerne i Chanika er det ikke ualmindeligt, at der sidder 200 elever i klasserne, mange af dem på gulvet. Det gælder også i børnehaverne. Derfor har skolerne også fået hjælp til at indrette børnehave-området bedre. Der er for eksempel lavet puderum, hvor børnene kan lege eller sove til middag.

Nu vil børnene i skole hele tiden

Vigtigt i projektet har været at vise lærerne, hvordan de kan bruge leg i undervisningen, og hvordan leg og læring er én side af samme sag.

”Lærerne forstår bedre, at leg og samspil med børnene faktisk betyder, at børnene lærer bedre. Lærerne er også mere venlige i deres tone overfor børnene,” forklarer Marystela Swai.

Og den nye stil har allerede sat sine spor i børnene. I sidste skoleferie fik en af skolelærerne noget af en overraskelse. Et af børnene fra børnehaven stod pludselig foran hendes dør. Skolen var lukket, men han ville i skole, så han havde taget sagen i egen hånd og fundet sin lærer. Det er en historie, som Marystela Swai glad fortæller, fordi den viser, at glæden og lysten til at lære og gå i skole er steget blandt børnene.

Lærernes nye fokus på leg har givet børnene lyst til at gå i børnehave og mod på at komme i skole. Overskuddet fra Børnenes Ulandskalender har altså været med til at give børnene en god start på livet som skoleelev.