Hver mandag morgen på alle 10 skoler i Dar es Salaam-forstaden Chanika, rejser et barn sig op og fortæller højt og tydeligt om børns rettigheder.
Det er nyt, at børn på den måde bliver hørt i det tanzaniske skolesystem, men det er et resultat af SOS Børnebyernes projekt ’Lad mig lege og lære’, som i 2016 fik overskuddet fra Børnenes U-landskalender, som DR og Danida står bag.
Netop børns rettigheder, og at børn kender dem, er centralt i U-landskalenderen og SOS Børnebyernes projekt for børn i Tanzania.
”Der er lærere, der har undervist i mange år, uden overhovedet at kende til, at børn har rettigheder,” fortæller Marystela Swai, der er leder af skoleprojektet i Tanzania.
Lærerne har fået undervisning i børns rettigheder, men det er især børnene, der øver sig på at hæve stemmen og insistere på deres rettigheder. Det sker gennem de børnerettighedsklubber, der nu er oprettet på de 10 folkeskoler i Chanika.
I klubberne mødes elever på tværs af årgange og laver små teaterstykker, sange og andet, der fortæller om børns rettigheder. Det betyder, at de andre elever også lærer om deres rettigheder, når eleverne optræder eller fremlægger.
1 lærer + 200 børn + 35 graders varme = dårlig skoledag
Regeringen i Tanzania vedtog for nylig at afskaffe skoleafgiften, som mange ikke har råd til at betale, i et forsøg på at få flere børn i skole. Men ønsket om, at alle børn skal i skole eller institution, har skabt et nyt problem – der er ikke plads til alle børnene på skolerne. Samtidig er områder som Chanika uden for Dar es Salaam i konstant vækst. Hver dag flytter nye familier til området, og antallet af børn, der kommer i skole stiger drastisk og fylder klasselokalerne til randen.
Alene på de 10 skoler, der er med i Børnenes U-landskalenders projekt, er der kommet over 7.000 nye elever på bare tre år. I skolerne i Chanika er det ikke ualmindeligt at finde over 200 elever i én klasse. Mange elever sidder på gulvet, de har hverken vand eller mad med, lokalet er bagende varmt, og her skal de koncentrere sig om at høre og forstå, hvad læreren siger.
”Det er et stort problem for børnene. De kan ikke koncentrere sig, og læreren kan ikke styre klassen. Det betyder, at børnene ikke får en ordentlig uddannelse,” fortæller Marystela Swai.
Men det er vigtigt, at børn ikke bare kommer i skole, men også, at de får en solid uddannelse, de kan bruge videre i livet.
Nu hører lærerne efter
I Chanika er der det sidste år blevet bygget flere skoler, ligesom nogle skoler har indført skiftehold, så nogle af eleverne kommer om formiddagen og andre om eftermiddagen. Begge dele er resultater af U-landskalenderen og SOS Børnebyernes projekt i Tanzania.
Som en del af projektet til Børnenes U-landskalender, har SOS Børnebyerne sammen med skolelærerne lagt vægt på flere pædagogiske færdigheder. Lærerne har lært, hvordan de respekterer og inkluderer børns rettigheder, hvordan de bruger leg i undervisningen, og hvordan de kan hjælpe de børn, der har det svært i skolen.
Undervisningen har betydet, at det nu en gang imellem også er lærerne, der skal lytte – ikke bare eleverne. Det er derfor, at der hver mandag morgen er et barn på hver af de 10 skoler i Chanika, der rejser sig op og fortæller om børns rettigheder.
Morgensamlingen viser tydeligt, at lærerne i langt højere grad tager skolebørnenes trivsel og stemme alvorligt. På den måde har overskuddet fra Børnenes Ulandskalender været med til at give børnene en god start på livet som skoleelev.