Ambassadøren fra Amerika, som DR3’s seere har kunnet følge ad to omgange, skal nu også en tur til Berlin.
Programserierne om den amerikanske ambassadør i Danmark, Rufus Gifford, er – sammen med 2. sæson af DRs dramaserie ’Bedrag’ – blevet udtaget til at blive vist på European Film Market (EFM), der bliver holdt som en del af The Berlin International Film Festival fra den 11. til 21. februar.
I år er første gang, EFM i Berlin har dokumentar- og dramaserier på programmet, og i alt 77 programmer fra hele verden er udtaget. Traditionelt har det været film, der blev vist på Berlin-markedet, hvor indkøbere fra hele verden er afsted for at se, hvad der rører sig. Salgs- og marketingchef Helene Aurø fra DR Salg glæder sig over, at der nu begynder at være international interesse om programserien, der i første sæson fulgte Rufus Gifford tæt som person og ambassadør, mens anden sæson handlede om hans møde med danskerne og hans rejser over hele Danmark for at lære os bedre at kende.
”’Jeg er ambassadøren fra Amerika’ giver en indsigt i en ambassadørverden, som man normalt ikke kan få lov til at komme ind i. Derfor har den også international appeal, og i DR Salg har vi fået flere henvendelser om programmerne. Jeg forventer, at serien snart bliver solgt til udlandet,” siger Helene Aurø.
De udenlandske tv-kanaler, der har henvendt sig, viser for eksempel interesse for ambassadørprogrammerne, fordi de giver et billede af, hvordan udlandet ser på Danmark, og også fordi Rufus Gifford fortæller meget åbent om, hvad man laver som ambassadør i Danmark. For nylig skrev det amerikanske magasin ’Vanity Fair’ også en kæmpe artikel om DR3-programmerne, og også det har fået nogle udenlandske indkøbere til at fatte interesse for ’Jeg er ambassadøren fra Amerika’.
Anden sæson først i Berlin
Sidste år havde DRs dramaserie ’Bedrag’, som lige nu bliver vist på DR1, verdenspremiere ved Berlinalen, som Berlin-filmfestivalen også bliver kaldt. Og i år er første afsnit af anden sæson af serien blevet udtaget til at blive vist på European Film Market under The Berlin International Film Festival. Det betyder, at indkøberne får mulighed for at få en snigpremiere på serien, længe før alle andre.
”Sidste år var første gang, DR prøvede at positionere sig i Berlin, og det blev en succes. Selv om det især er filmindkøbere, der er i Berlin, viser de også større og større interesse for dramaserier og dokumentarer, og vi er med, forbi Berlin-filmfestivalen og EFM igen i år sætter fokus på dramaserier og nu også på dokumentarserier,” siger Helene Aurø.