2400 skoleelever var journalister for en dag i DR

8.- og 9.- klasse-elever fra det københavnske opland har netop besøgt DR Byen. Her lærte de at sortere i strømmen af informationer, de møder på de sociale medier, og DR Nyheder kårede børnenes bedste nyhedsindslag.

  • ”Jeg er jo selv fra Vestegnen, så jeg har set meget frem til at få besøg af jer i dag”, siger nyhedsvært Erkan Özden. (Foto: © Bjarne Hergius Hermansen, (c) DR)
  • Eleverne fra Vestegnen og københavnsområdets 8. og 9. klasser føres gennem en række journalistiske dilemmaer og skal tage kritisk stilling til forskellige kilder. (Foto: © Bjarne Bergius Hansen, (c) DR)
  • Eleverne skal blandt andet tage stilling, hvorvidt nyhedshistorien skal have en konstruktiv eller kritisk vinkel. (Foto: © Bjarne Hergius Hermansen, (c) DR)
  • ”Jeg har fundet ud af, at man skal passe på med at fortælle ting videre, som man ikke er sikker på er troværdige. Også skal man ikke tro på alt, hvad man ser”, siger Hollie Ingemann Francis om udbyttet af dagens workshop. (Foto: © Bjarne Hergius Hermansen, (c) DR)
  • Underdirektør i DR Nyheder Anders Kern Boje overrækker statuetten til vinderne af ’den mest nyskabende nyhedshistorie’. Sejren går til fire drenge fra Herstedøster Skole i Albertslund Kommune. (Foto: © Bjarne Hergius Hermansen, (c) DR)
1 / 5

Det digitale nedtællingsur på storskærmen i DR Byen er sat i gang til lyden af TV Avisens kendingsmelodi. Om 10 minutter starter nyhedsworkshoppen ’I Sandhedens Tjeneste’. Den vil føre eleverne fra den københavnske vestegns 8. og 9. klasser gennem en række journalistiske dilemmaer og ikke mindst få dem til at tage kritisk stilling kilder. Hvilke oplysninger skal de bringe, hvilke skal de kassere og hvorfor?

”Velkommen til dagens vært, Erkan Özden,” lyder det, da mellemrummet mellem bippene i nedtællingen bliver kortere og kortere. Erkan Özden kommer på scenen, mens eleverne klapper og pifter.

”Jeg er jo selv fra Vestegnen, så jeg har set meget frem til at få besøg af jer i dag,” indleder nyhedsværten.

Breaking

Han bliver afbrudt af en rød lampe på nyhedsredaktørens bord, der begynder at blinke – redaktionen er gået i breaking. Det skaber uro og snakken blandt eleverne breder sig. Nyhedsredaktionen har modtaget et tip om en stor busulykke på motorvejen, hvor en klasse på vej hjem fra lejrskole er involveret.

”Nu har vi en helt ny situation. Der skal tænkes hurtigt. Hvad er det vigtigste, og hvad skal vi gøre?” spørger Erkan Özden.

Undervejs bliver eleverne præsenteret for forskellige informationer om ulykken, der dukker op på de sociale medier. De unge skal tage stilling til, om historien skal sendes ud som breaking news, om der skal sendes billeder af sårede børn, samt hvilke oplysninger der skal bringes eller ej.

Pludselig dukker et billede op fra ulykkesstedet på Instagram. Her står der, at manden, der forårsagede ulykken angiveligt skulle være en fuld lastbilchauffør. Men er det sandt eller falsk, og skal man sende nyheden på den baggrund? Det spørgsmål giver anledning til en summen og snakken omkring på gulvet, da mange af eleverne er splittede i deres beslutning. Nogle børn går hen til ja-skiltet, andre løber hen til nej-skiltet. I takt med at historien udvikler sig og bliver eleverne mere og mere kritiske i deres betragtninger.

En ung pige bliver interviewet om sit nej-valg:

”Man skal have en vis baggrundsviden, før man smider billedet ud. Et billede i sig selv er ikke troværdigt,” siger hun.

Og vinderen er..

Eleverne har forud for workshoppen selv lavet nyhedshistorier på to minutter. Og DR Nyheder kårer vinderen af ”den mest nyskabende nyhedshistorie”.

Tre meget overraskede drenge fra Herstedøster Skole i Albertslund Kommune indtager scenen for at tage imod vinder-statuetten. De har vundet med et indslag om skyderiet i Paris, hvor de på kreativ vis har lavet en animationsvideo, hvor man ser, hvordan terroristerne trænger ind i restauranten.

”Det er en rigtig god måde at vise ellers meget voldsomme billeder på,” siger underdirektør i DR Nyheder Anders Kern Boje, der uddeler prisen til de stolte elever under klapsalver.

Man skal ikke tro på alt

Hollie Ingemann Francis fra Herstedøster Skole synes, at det har været spændende at deltage i workshoppen. Samtidig har hun fundet ud af noget nyt om de sociale medier, som hun bruger hver dag:

”Jeg har fundet ud af, at man skal passe på med at fortælle ting videre, som man ikke er sikker på, er troværdige. Også skal man ikke tro på alt, hvad man ser,” siger Hollie Ingemann Francis.

Projektet ’I Sandhedens Tjeneste’ fortsætter i 2016, hvor op mod 30.000 større børn over hele landet får lejlighed til at prøve kræfter med forskellige journalistiske dilemmaer og kildekritik.