DR har fået bedre fat i de unge

I løbet af det seneste år har DR fået bedre fat i de 15-31-årige, viser en status, som DR Medieforskning har lavet.

De unge bruger DR mere på alle medier – lige bortset fra flow-tv, men til gengæld ser de så mere på stream end tidligere. (Foto: © Agnete Schlichtkrull)

De unges medievaner er markant anderledes end for blot få år siden, og rundt omkring i mediebilledet bliver der kæmpet for at ramme de 15-31-årige med indhold, som interesserer dem.

Måske har DR fundet lidt af opskriften. For af en status, som DR Medieforskning har lavet, fremgår det, at DR har fået bedre fat i de unge i løbet af det seneste år. I 2018 benyttede 89 procent af de 15-31-årige DR i løbet af en uge, hvor tallet var 87 procent året forinden.

Faktisk er der fremgang på alle fronter for DR – både for DR’s TV-kanaler på stream, radio, web og apps. Det eneste sted, hvor de unge har tabt interessen, er for at se DR på traditionelt flow-fjernsyn – noget, som ligeledes er tilfældet i andre aldersgrupper af befolkningen, der også streamer mere løs end førhen.

Tydeligt sprog

- Der har altid været dommedagsprofetier om, at DR ikke har fat i de unge. Tallene taler deres eget tydelige sprog: DR har faktisk rigtig godt fat i de unge, og det går ikke tilbage i disse år. Tværtimod har DR samlet set haft lidt bedre fat i målgruppen i 2018 end i 2017, siger Dennis Christensen, der er chef for DR Medieforskning.

Chef for DR Medieforskning Dennis Christensen. (Foto: © Bjarne Bergius Hermansen)

Han siger, at det ikke længere giver mening at se isoleret på platformene, DR tilbyder sine programmer på.

- Vi skal se på tværs, og dér ser vi, at DR’s indhold rammer bredt set. Radio, TV, web og apps komplementerer hinanden godt og effektivt, siger Dennis Christensen.

Selv om det har heddet sig, at de 15-31-årige vender ryggen til fjernsynet, er det faktisk ikke korrekt for DR’s vedkommende.

- Det er rigtigt, at færre unge ser flow-TV, men til gengæld er væksten på streaming større end tabet på flow. Så faktisk har de unge skruet op for deres samlede TV-forbrug, ligesom de har gjort det med radio, web, apps, sociale medier med mere. Der er ganske enkelt fremgang over hele linjen, siger Dennis Christensen.

Fakta: Det viser tallene om de 15-31-åriges brug af DR

  • Har benyttet DR inden for den seneste uge

  • 2017: 87 procent – 2018: 89 procent

  • Har benyttet DR’s TV-kanaler på flow inden for den seneste uge

  • 2017: 63 procent – 2018: 59 procent

  • Har benyttet DR’s TV-kanaler på stream inden for den seneste uge

  • 2017: 35 procent – 2018: 42 procent

  • Har benyttet DR’s radio inden for den seneste uge

  • 2017: 59 procent - 2018: 62 procent

  • Har benyttet dr.dk og apps inden for den seneste uge

  • 2017: 49 procent – 2018: 54 procent