Selv om danskerne ikke trykker helt så ofte på tænd-knappen til radioen som tidligere, er det ikke ensbetydende med, at befolkningen hører mindre lyd. Snarere tværtimod.
Ny teknologi, nye formater og nye muligheder har nemlig ført til, at vi har fået nye lyttevaner, fremgår det af rapporten ’Medieudviklingen 2024’, som DR Analyse udgiver den 21. januar.
Heraf fremgår det videre, at faldet i radiolytningen i Danmark er accelereret, men også at 85 procent af danskerne i 2024 lyttede til radio ugentligt, så radiolytning stadig er et af de helt brede mediefællesskaber blandt danskerne.
I 2023 var det imidlertid 88 procent, der tændte for radioen hver uge, og i det hele taget er antallet af danskere, der har radioen tændt daglig faldet 16 procentpoint over de seneste 10 år – fra 75 procent i 2014 til 59 procent i 2024, fremgår det af den kommende rapport.
Faldet skyldes især, at de helt unge og efterhånden også de unge voksne løsner grebet om radioen. DR Analyse har i løbet af 2024 foretaget en undersøgelse af brugen af radio blandt de 15-64-årige, hos hvem radiolytningen flytter sig allermest.
- Ganske som forventet er der ikke ét format eller én ny teknologi på markedet, der kan forklare, hvorfor lyttertallene udvikler sig, som de gør. Brugen udvikler sig ligeledes forskelligt, når vi betragter unge, voksne og modne for sig. Særligt de unge oplever i dag ikke at have et lige så stærkt opdrag med radiomediet som hidtil, noterer medieanalytiker Malene Kaasgaard Christiansen fra DR Analyse i ’Medieudviklingen 2024’.
For eksempel svarer 37 procent af alle 15-24-årige i undersøgelsen, at de aldrig har haft for vane at lytte til radio overhovedet, mens omtrent hver fjerde af de 15-64-årige angiver at have skiftet en del af radiobrugen ud med andre lydmedier – især om eftermiddagen og i weekenderne.
I forbindelse med undersøgelsen har DR Analyse spurgt de 15-64-årige om, hvornår de typisk hører radio, hvis de altså gør det, i løbet af en vilkårlig dag. Her svarer 58 procent, at de typisk lytter til radio om morgenen, og selv om podcasten de seneste år er kommet i ørerne hos mange, er radiomediet stadig det største, når danskerne lige er kommet ud af sengen og i løbet af morgentimerne. Her vil de gerne live-opdateres.
Sidst på dagen vælger vi selv
Sidst på dagen – efter en lang dag på arbejde, i skolen eller med andre aktiviteter – er det derimod on demand, der fylder mest. Her udnævner mange sig selv som ’programdirektører’ i stedet for at lade live-radioen køre.
- Det vidner om et mere humørdrevet og fragmenteret medieforbrug på tværs af befolkningen, og så er valgmulighederne mange. I modsætning til den samlende radiolytning, der kobler danskerne på om morgenen, er eftermiddagslytningen mere sporadisk og individuel, hvor meget tyder på, flere efterhånden kobler af i forskellige tempi. I sådanne sammenhænge vinder on demand oftere end hidtil, og så er radio ikke længere blot i stor konkurrence med ét, men derimod med mange også specialiserede formater, konkluderer Malene Kaasgaard Christiansen.
Mens mange tænder radioen hjemme om morgenen, er bilen også et sted, hvor der bliver lyttet godt igennem. Den holder øje med verden, mens lytterne holder øje med vejen. 54 procent angiver, at størstedelen af deres radioforbrug foregår på fire hjul, mens næsten lige så mange (52 procent) angiver, at de ofte eller tit streamer musik frem for radio eller podcast, når de kører bil.
47-64-årige hører markant flere podcasts
Selv om danskernes radiolytning falder, har de stadig masser af lyd i ørerne, fremgår det af ’Medieudviklingen 2024’, for lytningen til podcast fortsætter med at stige. Tendensen gælder for alle aldersgrupper, og samlet stiger danskernes podcastlytning med fire procentpoint fra 2023 til 2024 – fra 33 til 37 procent, der nu hører podcast ugentligt.
Sammenlignet med 2018 har danskerne dermed nu mere end fordoblet deres ugentlige podcastforbrug. Hvor det i podcastens første år var de 15-24-årige og de 25-31-årige, der især tog podcasts til sig, er den største stigning i podcastforbruget fra 2023 til 2024 sket hos de 47-64-årige. Hvor hver fjerde i denne aldersgruppe brugte podcast ugentligt i 2023, er den ugentlige podcastdækning i 2024 nu en tredjedel her.