Har du nogensinde tænkt over, at danskerne er ret glade for at quizze? Man kan købe oceaner af quizbøger i boghandlen, og har du ikke mindst været med til én større fest, hvor du var med til at quizze? Selv i skolerne bliver de såkaldte Kahoot-quizzer brugt flittigt.
Senere på året kan du igen gætte med i ’Den Klassiske Musikquiz’ på DR2 med Phillip Faber som vært – en quiz, der på trods af det snævre felt har vundet danskernes hjerter.
Musikquizzen er bygget op på en folkelig måde, der gør, at både nørderne, der selv kan svare på spørgsmålene, og lægfolkene, der ikke kan, fryder sig over eksperterne på holdene og deres viden om musikken.
Mange seere er især glade for musikspørgsmålet, hvor et musikstykke spilles baglæns af DR Symfoniorkestret. En humoristisk måde at vise, hvor stor viden quizdeltagerne faktisk har om klassisk musik og en evne til at gennemskue musikken, som imponerer seerne.
Se også dette eksempel på, hvordan humoren bliver brugt i den ellers seriøse musikquiz:
Quizmediet har eksisteret helt fra Statsradiofoniens start som gættelege, og den første gættekonkurrence for åben mikrofon fandt sted allerede den 2. september 1925 på Plænen i Tivoli. Den første gætteserie var en musikkonkurrence sendt fra januar 1926, men hvad den indeholdt, og hvordan reglerne var, fremgår ikke.
Gættelege har i tidens løb inddraget lytterne og seerne, og mange har vundet præmier for at kunne svare rigtigt på quizspørgsmål, når de ringede ind til studiet. Faktisk var gættelegene så integreret en del af sendefladen i Danmarks Radio, at en lytter, der selv var bladjournalist, klagede over, at quizudsendelser var ’umoralske’. For de opfordrede amatører til at brillere med paratviden i emner, som var helt unødvendige, og som man ’hellere burde glemme for at få plads til mere vigtige ting i hukommelsen’, som han noterede i et program om lytternes holdninger den 5. januar 1958:
I radioen har quizzer gennem tiden været med til at sætte lytterne i forbindelse med studieværterne. Hvor det på fjernsyn ofte var udvalgte quizdeltagere, var det helt tilfældige mennesker, der ringede ind for at svare på spørgsmål i radioen. Blandt andre gættelege var der en musikquiz i ’P4 i P1’ i 1980’erne, hvor lytterne var deltagere og kunne vinde en lækker sweatshirt med lugtende tryk. Og mange husker ’Plader på spil’ på P3 i 1980'erne; en forløber for ’Musikquizzen’, der fra 2007 har haft Kenneth K. som vært, og som stadig sendes hver søndag på P4.
’Kontrapunkt’ på tværs af Norden
En tidligere klassisk musikquiz, som virkelig fangede seernes interesse, var den nordiske serie ’Kontrapunkt’ - først med den svenske musikkritiker Sten Broman som vært. Eksperter fra de nordiske lande dystede mod hinanden som landshold i svære spørgsmål om klassisk musik, og musikeksemplerne blev ofte spillet af levende musikere på scenen.
Quizzen blev sendt første gang i 1972 og blev genoptaget i 1980, derefter løbende med nogle års mellemrum helt frem til 1998. ’Kontrapunkt’ formåede også at få hele befolkningen til fjernsynet. Bare det, at det ene hold blev sat i en lydtæt boks, så begge hold kunne svare på de samme spørgsmål, gjorde det ekstra spændende for seerne. Det var benhård konkurrence, men også ofte med et glimt i øjet.
Se et klip fra quizzen i 1972:
Fra 1988 og op igennem 1990’erne var det to meget garvede musikfolk, der var henholdsvis dommer og leder af det danske hold. Dommer var musikhistorikeren Jens Østergaard, der var kendt for sine mange foredrag om klassisk musik og sin passionerede formidlingsevner. Holdleder var Mogens Wenzel Andreasen, en lige så passioneret musikskribent, der kunne sin musikhistorie. Disse to gennemgående figurer i ’Kontrapunkt’ i den senere epoke appellerede til et bredt dansk publikum med deres lysende evner.
Se et klip med de to i quizzen fra 1998
I 1978 lavede Jørgen de Mylius og Claus Hagen Petersen en popquiz ved navn ’Popnøglen’, hvor danske eksperter på enkeltmandshold dystede mod hinanden i to lydtætte bokse. Der var fest og masser af humor i studiet, hvor Claus Hagen Petersen med en fløjte viste konkurrencedeltageren, om svaret var sandt eller falsk. Faktisk minder stilen lidt om den stil, der gør sig gældende i ’Den Klassiske Musikquiz’ nu.
Se et klip med den festlige stemning i 1978 her:
I 1981 og 1982 forsøgte man så at lave en dansk-svensk pendant til ’Kontrapunkt’, hvor Jørgen de Mylius og Claus Hagen Petersen havde en svensk medvært og meddommer på scenen i ’Hit’, som programmerne hed. Mylius optrådte i smart pink partisantørklæde og den svenske kollega i rød bluse med guldtryk.
Studiet var shinet op med stjerner og glimmer, præcis som det skulle være i poppens storhedstid i firserne, og den lydtætte boks fra ’Kontrapunkt’ var også med på scenen her. Men det virkede, som om ’Kontrapunkt’-stilen ikke rigtigt passede ind i popmusikkens verden, og der var en noget mere akavet stemning i studiet her end i ’Popnøgle’-quizzen et par år tidligere.
Se klippet fra det ottende og sidste program i serien her:
’Den Klassiske Musikquiz’ er snart tilbage med nye spændende og sjove konkurrencespørgsmål, og det samme er Kenneth K med 'Musikquizzen' på P4 efter sommerferien søndage mellem klokken 16.03 til 18.00.