Ørnen Om Ørnen Billedgalleri Persongalleri Holdet bag Backstage Download Kommentarer
 
 



 

Niels Arden Oplev

Læs mere om Niels Arden Oplev
Læs om Ørnens visuelle koncept

Niels Arden Oplev kaldes ’tv-serieskrædderen’. Han har tidligere startet ’Rejseholdet’ og TV2s ’Forsvar’ op, og som Ørnens konceptuerende instruktør har han netop været med til at vinde en Emmy for anden gang. Med afsnit 15 og 16 er han tilbage i instruktørstafetten med en fortælling om terror i Danmark.

”Jeg har haft det godt med at skulle fortælle en historie, der ligger så meget i tiden, fordi den jo spiller på vores aktuelle frygt for terror og fundamentalisme. Den frygt sidder også i nogle af vores politifolk, og det resulterer bl.a. i, at Michael får skudt en uskyldig mand, inden Hallgrim kan nå at afværge det”, siger Niels Arden Oplev og fortsætter:

”Men samtidig synes jeg, at når vi bruger frygten for fundamenta-lisme til at skabe spænding med, så er det ret vigtigt, at man bestræber sig på at få tegnet et nogenlunde nuanceret billede af de arabere, der er med i historien. De er ikke nødvendigvis ’de onde’, men kan også være ’the good guys’ som f.eks. Nazims bok-setræner. Ham er jeg ret vild med, for han repræsenterer al det modsatte af fundamentalisme. Så alt i alt synes jeg faktisk, det lykkedes at få skabt nogle nuancer mht. hvem der kan være terrorister. Pointen her er jo netop, at det ikke er araberne, der er bagmænd i det planlagte terrorangreb i afsnit 16”.

Det har været en fornøjelse for Niels Arden Oplev at vende tilbage til Ørnens univers igen, halvandets år efter han stod for casting af skuespillere og udviklingen seriens visuelle koncept. Og for ham er der en klar parallel mellem seriens start og de to nye afsnit:

”Afsnit 16 er et af de mest velskrevne afsnit, og det minder en del om afsnit 1, som nu er belønnet med en Emmy. Det fedeste ved afsnit 1 var den sammensmeltning af en terrorsag under opsejling på dansk jord, og at Hallgrim samtidig står midt i en krisesituation i sit private liv. Derudover er situationen presset af en ’time lock’, så hvert sekund tæller - det øger historiens suspence. De elemen-ter genfinder vi her i afsnit 16, og på den må-de vender vi tilbage til seriens udgangspunkt, men bare et niveau højere”, mener Niels Arden Oplev.

Visuelt er de to nye afsnit fyldt med dramatisk action, helikopter-overvågning, nedskydning og et bil-stunt:
”Konceptmæssigt har jeg og fotograf Lars Vestergaard prøvet at vende tilbage i nærheden af vores oprindelige idéer om brug af steady cam, som giver bevægelse og en mere energisk dynamik i billederne. Det er overordnet set lykkedes fint”, slutter Niels Arden Oplev, der atter vender tilbage i instruktørstolen, når de to allersidste afsnit af Ørnen skal i kassen til foråret.

TV-Drama