Niels Arden Oplev
Læs
mere om Niels Arden Oplev
Læs
om Ørnens visuelle koncept
Niels Arden Oplev kaldes ’tv-serieskrædderen’.
Han har tidligere startet ’Rejseholdet’
og TV2s ’Forsvar’ op, og som Ørnens
konceptuerende instruktør har han netop været
med til at vinde en Emmy for anden gang. Med afsnit
15 og 16 er han tilbage i instruktørstafetten
med en fortælling om terror i Danmark.
”Jeg har haft det godt med at skulle fortælle
en historie, der ligger så meget i tiden, fordi
den jo spiller på vores aktuelle frygt for terror
og fundamentalisme. Den frygt sidder også i
nogle af vores politifolk, og det resulterer bl.a.
i, at Michael får skudt en uskyldig mand, inden
Hallgrim kan nå at afværge det”,
siger Niels Arden Oplev og fortsætter:
”Men samtidig synes jeg, at når vi bruger
frygten for fundamenta-lisme til at skabe spænding
med, så er det ret vigtigt, at man bestræber
sig på at få tegnet et nogenlunde nuanceret
billede af de arabere, der er med i historien. De
er ikke nødvendigvis ’de onde’,
men kan også være ’the good guys’
som f.eks. Nazims bok-setræner. Ham er jeg ret
vild med, for han repræsenterer al det modsatte
af fundamentalisme. Så alt i alt synes jeg faktisk,
det lykkedes at få skabt nogle nuancer mht.
hvem der kan være terrorister. Pointen her er
jo netop, at det ikke er araberne, der er bagmænd
i det planlagte terrorangreb i afsnit 16”.
Det har været en fornøjelse for Niels
Arden Oplev at vende tilbage til Ørnens univers
igen, halvandets år efter han stod for casting
af skuespillere og udviklingen seriens visuelle koncept.
Og for ham er der en klar parallel mellem seriens
start og de to nye afsnit:
”Afsnit 16 er et af de mest velskrevne afsnit,
og det minder en del om afsnit 1, som nu er belønnet
med en Emmy. Det fedeste ved afsnit 1 var den sammensmeltning
af en terrorsag under opsejling på dansk jord,
og at Hallgrim samtidig står midt i en krisesituation
i sit private liv. Derudover er situationen presset
af en ’time lock’, så hvert sekund
tæller - det øger historiens suspence.
De elemen-ter genfinder vi her i afsnit 16, og på
den må-de vender vi tilbage til seriens udgangspunkt,
men bare et niveau højere”, mener Niels
Arden Oplev.
Visuelt er de to nye afsnit fyldt med dramatisk action,
helikopter-overvågning, nedskydning og et bil-stunt:
”Konceptmæssigt har jeg og fotograf Lars
Vestergaard prøvet at vende tilbage i nærheden
af vores oprindelige idéer om brug af steady
cam, som giver bevægelse og en mere energisk
dynamik i billederne. Det er overordnet set lykkedes
fint”, slutter Niels Arden Oplev, der atter
vender tilbage i instruktørstolen, når
de to allersidste afsnit af Ørnen skal i kassen
til foråret.
TV-Drama
|